Lisätty todellisuus (AR), virtuaalitodellisuus (VR) ja 360-video mediasisällöissä ja mediamainonnassa

Lisätyn todellisuuden (AR), virtuaalitodellisuuden (VR) ja sekoitetun todellisuuden (MR) teknologiaa ja työkaluja on kehitetty pitkään ja nyt ne alkavat olla käyttökelpoisella tasolla. Edelleen ollaan kuitenkin sekä tuotantoprosessien että kuluttajalaitteiden osalta kehitysvaiheessa. Virtual Reality on uusi narratiivinen muoto, joka asettaa aivan uusia haasteita myös journalismille, koska katsoja/kokija itse ohjaa kerronnan etenemistä. Lisätty todellisuus ja 360 -videon käyttö ovat lähempänä käytäntöä ja kynnys niiden soveltamiseen on matalampi, kun päätelaitteena voi toimia vaikkapa älypuhelin. Isot mediatoimijat muun muassa New York Times, Guardian ja the Economist ovat tehneet erilaisia sekä journalismiin että mainontaan liittyviä kokeiluja jo pidemmän aikaa. Mediamainonta saattaakin aluksi olla otollisin kohde tällaisten teknologioiden soveltamiselle. Mutta ovat pienemmätkin toimijat löytäneet näistä tavan palvella omaa yleisöään esimerkkinä Teknisk Ukeblad (TU) Media Norjassa (https://www.tu.no/vr), joka on saanut Google Digital News Initiative -rahoitusta omien kokeilujensa laajentamiseen ja suunnittelee työnkulkua, jossa yksi henkilö voi luoda tarinan yhdessä päivässä.

Myös suomalaiset mediat ovat tehneet kehitystyötä ainakin AR- ja 360 -videoiden alueella. Viimeisimpiä ovat Mielensäpahoittaja -kirjaan yhdistetty laajennetun todellisuuden sovellus ja Think Ink -kilpailussa sijoittunutta Arilynin sovellusta on hyödynnetty muun muassa Helsingin Sanomien palkitussa infografiikassa. Suuri hitti, joka teki AR:stä tunnettua suurelle yleisölle, oli Pokemon Go peli, joka sai eri ikäiset ihmiset liikkumaan laumoittain erilaisissa lisätyn todellisuuden ympäristöissä.

Kun teknologia kehittyy ja alkaa standardoitua, siitä tulee laajemmin käyttökelpoista. Isot teknologiatoimijat panostavat tällä hetkellä merkittävästi kehitystyöhön ja esimerkiksi uusia päätelaitteita, kuten tabletteja, on odotettavissa. 360 -kamerat ja VR-lasit kehittyvät. Facebook on ilmoittanut yhdistävänsä lisätyn todellisuuden oman sovelluksensa kameraan ja Microsoft suunnitelmistaan tuoda lisätyn todellisuuden ominaisuuksia suoraan Windows-järjestelmäänsä. Suomestakin löytyy varteenotettavaa teknologia- ja ohjelmisto-osaamista. Säätiö pitää tärkeänä, että media-alalla tehdään ennakoivasti kokeiluja, mihin tarkoituksiin ja miten näitä teknologioita voisi soveltaa mediasisällöissä ja mediamainonnassa, jotta ollaan valmiimpia, kun ja jos paljon povattu suuri murros tällä alueella käynnistyy.

Tutkimusteemat: