Toimituksellisten prosessien automatisointi on ollut jo pidempään käynnissä ja on keskittynyt entistä parempien monikanavaisten toimitusjärjestelmien kehittämiseen. Tarve automatisoida journalistista työtä pidemmälle on kuitenkin olemassa. Tähän media-alaa kirittävät muun muassa isot kansainväliset kilpailijat. Tietotekniikan kehittyminen – erityisesti data, koneoppiminen, keinoäly ja evoluutioalgoritmit – on tuomassa käyttöön uusia työkaluja.
Yksinkertaisimmillaan automatisaatio ja keinoäly voi tarkoittaa yksitoikkoisten ja virheherkkien rutiinitehtävien automatisointia esimerkiksi urheilutuloksista laadittavien uutisten automaattista tuottamista. Pidemmälle mentäessä voidaan automatisoida journalistisia tehtäviä esimerkiksi luomalla automaattisesti journalistisia kokonaisuuksia, jotka sovitetaan käyttäjän tilanteeseen. Tällaiseen toimintaan liittyy entistä tarkempi käyttäjätieto ja eri lähteistä saatavan sisältö- ja muun aineiston mahdollisimman automaattinen löytäminen ja hyödyntäminen.
Kolmantena ja pisimmälle vietynä voisi pitää tilannetta, jossa toimittajat opettavat konetta oppimaan journalismipalvelun tuotantoa ja koneen itse tuottama sisältö palvelee lukijoita palveluun mallinnettujen journalististen sääntöjen rajoissa.
Haaste on todella kova ja lähtökohtana onkin toimittajan työtä helpottavien työkalujen kehittäminen. Tämä mahdollistaa myös uusien palvelujen kehittämisen, kun voidaan tehdä uutisia esimerkiksi yhä paikallisemmista urheilutapahtumista tai rakentaa niitä erilaisen automaattisesti kerätyn ja koostetun datan ja sisällön pohjalta.
Myös mainonnan prosessit ovat muutoksessa. Ohjelmoitu ostaminen sekä mainonnan entistä parempi sovittaminen asiakkaan ja käyttäjän tarpeisiin ovat olleet jo pitkään keskustelu aiheina. AdBlokkaus on tullut jäädäkseen ja tuntuu valtaavan alaa. Miten tehdään koukuttavaa ja tehokasta mainontaa? Äärimmäisenä esimerkkinä on maailman suurin mainostoimisto, joka on palkannut keinoälyllä varustetun robotin taiteelliseksi johtajaksi. Inspiraatio on saatu Netflixiltä, joka kerää massiiviset määrät yksityiskohtaista dataa siitä, mitä sen katsojat katsovat ja mistä pitävät. Uudet sarjat suunnitellaan sen avulla. Miksei myös mainonnan luovaa suunnittelua voisi tehdä datan ohjaamana? Millaisia dataan, automatisaatioon ja keinoälyyn perustuvia ratkaisuja mediamainontaan olisi kehitettävissä.
Hyväksytyt neljä hanketta käynnistyivät 2016 vuoden lopussa.