Asiakaskokemuksen optimoinnin opas auttaa media-alaa hyödyntämään dataa paremman asiakaskokemuksen rakentamiseksi. Kilpailu huomiosta media-alalla kiihtyy jatkuvasti ja seuraavaksi alaa haastavat tekoälyn tarjoamat uudet mahdollisuudet. Jotta kotimainen media-ala voisi siirtyä hyödyntämään näitä uusia mahdollisuuksia kestävällä tavalla, edellyttää se niiltä hyvää datakyvykkyyttä, eli osaamista toiminnallistaa dataa läpi koko organisaation paremman asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi.
Nordic Institute of Business & Societyn toteuttaman Media Revenue 2025 -tutkimushankkeen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten Suomen media-alan ansaintamallien tuloksellisuutta voidaan parantaa kokeellisen tutkimuksen avulla.
Podcastit ovat yleistyneet kovasti viime vuosina, mutta monelle taholle niillä ansaitseminen on silti ongelmallista. Selvittääkseen podcastien ansaintamalleja Suomen Podcastmedia toteutti vuonna 2022 tutkimuksen, jossa haastateltiin noin 30 podcast-ammattilaista sekä podcasteja hyödyntävää mainostajaa.
Tampereen yliopiston tutkimuskeskus Cometin Moniäänisyysmittari-hanke tutki journalismin moniäänisyyttä. Hankkeessa laaditut suositukset antavat ohjeita siihen, kuinka moniäänisyyttä voidaan mitata ja parantaa.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 2.2.2023 Ilona M Oy:lle 30 300 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Newsroom Managers – leading or resisting the change?”.
Bell Rock Advisorsin hanke kartoitti kasvumahdollisuuksia painoalalle. Graafinen Teollisuus ry:n sekä alan yritysten kanssa yhteistyössä toteutettu hanke vastasi vuoden 2020 tutkimusteemaan uudesta liiketoiminnasta.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 Nordic Institute of Business and Societylle 71 600 euroa erityisteemahankkeelle ”Kuluttajalähtöiset jakeluratkaisut 2023 (KUJA 2023)”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 Lentola Logistics Oy:lle 60 000 euroa eritysteemahankkeelle ”Ilma-aluksiin perustuvan jakelujärjestelmän pilotointi”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 TARU – tarinoilla lukijaksi -toimijoille 44 315 euroa tutkimusteemahankkeelle ”Tarinoita mediasta ja medialla – @TARU-mallin kautta lukuiloa, yhteisöllisyyttä ja lukuosaamista”.