Tutkimushankkeet

3.5.2023

Uusi opas viitoittaa tietä median tulevaisuuteen: Miten asiakaskokemus ja data kietoutuvat toisiinsa?

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Asiakaskokemuksen optimoinnin opas auttaa media-alaa hyödyntämään dataa paremman asiakaskokemuksen rakentamiseksi. Kilpailu huomiosta media-alalla kiihtyy jatkuvasti ja seuraavaksi alaa haastavat tekoälyn tarjoamat uudet mahdollisuudet. Jotta kotimainen media-ala voisi siirtyä hyödyntämään näitä uusia mahdollisuuksia kestävällä tavalla, edellyttää se niiltä hyvää datakyvykkyyttä, eli osaamista toiminnallistaa dataa läpi koko organisaation paremman asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi.

3.5.2023

Uudet mediakonseptit ja niiden ansaintamallit käyttöön

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Tutkimukset Muut

Nordic Institute of Business & Societyn toteuttaman Media Revenue 2025 -tutkimushankkeen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten Suomen media-alan ansaintamallien tuloksellisuutta voidaan parantaa kokeellisen tutkimuksen avulla.

3.5.2023

Podcasteilla ansaitsemisen ongelmat mediatalon näkökulmasta

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Tutkimukset Uudet sisällöt

Podcastit ovat yleistyneet kovasti viime vuosina, mutta monelle taholle niillä ansaitseminen on silti ongelmallista. Selvittääkseen podcastien ansaintamalleja Suomen Podcastmedia toteutti vuonna 2022 tutkimuksen, jossa haastateltiin noin 30 podcast-ammattilaista sekä podcasteja hyödyntävää mainostajaa.

28.3.2023

Journalismin moniäänisyyttä tutkiva hanke antaa rohkaisevia tuloksia: moniäänisyyttä voi mitata

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Tutkimukset Uudet sisällöt

Tampereen yliopiston tutkimuskeskus Cometin Moniäänisyysmittari-hanke tutki journalismin moniäänisyyttä. Hankkeessa laaditut suositukset antavat ohjeita siihen, kuinka moniäänisyyttä voidaan mitata ja parantaa.

7.2.2023

Ilona M Oy:lle 30 300 euroa tutkimustukea

Tutkimushankkeet Käynnistyvät hankkeet Tutkimukset

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 2.2.2023 Ilona M Oy:lle 30 300 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Newsroom Managers – leading or resisting the change?”.

6.2.2023

Painoalan kasvumahdollisuuksien tunnistaminen

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Tutkimukset Muut

Bell Rock Advisorsin hanke kartoitti kasvumahdollisuuksia painoalalle. Graafinen Teollisuus ry:n sekä alan yritysten kanssa yhteistyössä toteutettu hanke vastasi vuoden 2020 tutkimusteemaan uudesta liiketoiminnasta.

28.11.2022

Nordic Institute of Business and Societylle 71 600 euroa erityisteemahankkeelle

Tutkimushankkeet Tutkimukset

Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 Nordic Institute of Business and Societylle 71 600 euroa erityisteemahankkeelle ”Kuluttajalähtöiset jakeluratkaisut 2023 (KUJA 2023)”.

28.11.2022

Lentola Logistics Oy:lle 60 000 euroa eritysteemahankkeelle

Tutkimushankkeet Tutkimukset

Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 Lentola Logistics Oy:lle 60 000 euroa eritysteemahankkeelle ”Ilma-aluksiin perustuvan jakelujärjestelmän pilotointi”.

28.11.2022

TARU – tarinoilla lukijaksi -toimijoille 44 315 euroa tutkimusteemahankkeelle

Tutkimushankkeet Tutkimukset

Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 TARU – tarinoilla lukijaksi -toimijoille 44 315 euroa tutkimusteemahankkeelle ”Tarinoita mediasta ja medialla – @TARU-mallin kautta lukuiloa, yhteisöllisyyttä ja lukuosaamista”.