Media-alan tutkimussäätiö myönsi 5.6.2024 pitämässään kokouksessa 34 600 euroa tutkimustukea Critix Media Oy:n hankkeelle ”Kuluttajien mediakäyttäytymisen muutosten vaikutukset mediayhtiöiden liiketoimintamalleihin”.
ReDime-tutkimusprojekti tarkasteli digitaalisen median ympäristöjalanjälkeen liittyviä näkemyksiä, käytänteitä ja puhetapoja digitaalisen mediateollisuuden toimijoiden keskuudessa. Hankkeessa kehitettiin verkkoartikkelin hiilidioksidipäästöjä simuloiva laskuri sekä kuusi skenaariota kohti kestävämpää digitaalista mediaa.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 9.4.2024 pitämässään kokouksessa 83 782 euroa tutkimustukea Jyväskylän yliopiston hankkeelle ”Hetkellisyys ja visuaalisuus sosiaalisen median uutissisällöissä”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 9.4.2024 pitämässään kokouksessa 50 000 euroa tutkimustukea Finnpanel Oy:n hankkeelle ”Radiotoimialan uuden kuuntelumittausmenetelmän testaaminen”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 9.4.2024 pitämässään kokouksessa 70 000 euroa tutkimustukea Vaasan yliopiston hankkeelle ”Journalismituotteen kehittäminen ja markkinointi 30-50-vuotiaille käyttäjäymmärryksen perusteella”.
Media-alan tulevaisuusselvitys kuvaa mediaskenaarioiden avulla, miltä median ja mediayritysten mahdolliset tulevaisuudet voivat näyttää vuonna 2035. Selvitys tarjoaa media-alan ammattilaisille ja yrityksille haastavia tulevaisuuden näkökulmia strategiseen ajatteluun, uusien kasvualueiden tunnistamiseen ja osaamisen kehittämiseen.
Tekoälyä hyödyntävä palvelu Konsensus.me tarjoaa päätöksentekijöille sekä asiantuntijoille ajantasaisia ja vertaisvarmennettuja tilannekuvia erilaisista ilmiöistä. Palvelu pyrkii näyttämään toisin tekemisen mahdollisuuksia.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 6.2.2024 pitämässään kokouksessa 1 100 euroa jatkorahoitusta Tampereen yliopiston hankkeelle ”Sisältösekaannuksen selviytymisopas”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 6.2.2024 pitämässään kokouksessa 40 000 euroa tutkimustukea Sustainable Journalism Partnershipin hankkeelle ”E-courses on how to run a successful environmentally, socially and economically sustainable media company. Target group: Media managers and editors”.