Uutistoimistojen toimintaa digitaalisella ajalla tutkinut hanke paneutui alustamalleihin eurooppalaisissa uutismedioissa itävaltalaisen Austria Presse Agenturin (APA) kautta. APA on onnistunut muuttamaan toimintaansa muuttuvassa mediaympäristössä ja onnistuneesti luonut alustan, joka kokoaa yhteen sen asiakkaat.
Printtilehtien hiipuminen, uutisten kasvava digitaalinen kulutus sekä digitaalisen mainonnan aiheuttama muutos ovat vaikuttaneet medioiden toimintaan uutistoimistoja myöten. London School of Economics and Political Science (LSE) -yliopiston tutkimushankkeessa tarkasteltiin kansallisten uutistoimistojen toimintaa Euroopassa.
Uutistoimistojen toiminnan muutosta tarkasteltiin itävaltalaisen uutistoimisto APAn kautta. APA on tutkimuksen mukaan onnistunut muuttamaan liiketoimintansa ja luonut alustan, joka tuo yhteen asiakkaat yritysmaailmasta, instituutioista sekä uutismedioista. Hankkeessa tarkasteltiin erityisesti sitä, miten perinteinen yritys on onnistunut muuttamaan toimintaansa alustalähtöiseksi.
Hankkeessa huomattiin, että APAn alusta on esimerkki yhdistelmästä strategiaa, jossa perinteinen yritys osittain muuttaa itsensä kohti alustamallia. APA julkaisi alustapohjaisen mallinsa täydentääkseen perinteisiä uutistuotteitaan.
Hankkeessa huomattiin, että uutistoimiston menestyksen keskiössä muutoksessa oli pitkäaikainen luottamus uutistoimistoihin sekä jo olemassa olevat verkostot uutismedioihin. Näiden lisäksi APAsta löytyi yrittäjähenkistä johtajuutta, jonka avulla liiketoimintamalli onnistuttiin kehittämään.
Hanke pyrkii näyttämään eurooppalaiselle uutismedia-alalle onnistuneen esimerkin strategisesta haasteesta, jonka uutistoimistot kohtaavat digitaalisella aikakaudella. Alustamuotoisen toiminnan julkaiseminen voi olla hyödyllinen strategia olemassaolevien tuotteiden ja osaamisen uudelleenarvottamiseen.
How to save a news agency in the digital disruption era -raportti (PDF)
Media-alan tutkimussäätiö myönsi Yanatmalle tutkimustukea 5.11.2019.