Media-alan tutkimussäätiö myönsi 14.9.2021 IAB Finland Ry:lle 20 177,60 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Internet ilman kohdennettua mainontaa”.
Suuri osa digitaalisen mainonnan kohdentamiseen käytetystä datasta tullee poistumaan lähitulevaisuudessa EU-tasolla suunniteltujen lainsäädäntöhankkeiden sekä niiden lokaalien tulkintojen seurauksena. Tämän seurauksena maksumuurit ovat yleistymässä yhä nopeammin ja digitaalisen median investoinnit uhkaavat painottua nykyistäkin enemmän suljettuihin ekosysteemeihin. Asteittain kehitys voi johtaa myös tiedon, päivittäisen uutistarjonnan, saavutettavuuden heikkenemiseen.
Keskustelu, ja tehdyt toimenpiteet, evästedataan liittyen ovat jo vuosia keskittyneet sinänsä täysin oikein kuluttajan yksityisyyden varjelemiseen. Tuntuu kuitenkin, että kolikon toinen puoli, mainosrahoitteisen internetin pysyminen liiketoiminnallisesti kannattavana, on unohtunut. Kuten myös kuluttajien kuunteleminen.
”Internet ilman kohdennettua mainontaa” -tutkimus kääntää esille nämä unohtuneet kortit testaten kuluttajatutkimuksen kautta mm. seuraavia nollahypoteesejä: