23.9.2021

Genopcon Oy:lle 21 500 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 14.9.2021 Genopcon Oy:lle 21 500 euroa tutkimustukea hankkeelle ”Podcasteilla ansaitsemisen ongelmat mediatalon näkökulmasta”.

Podcastit ovat media-alalla trendikkäitä, mutta harva toimija tekee audiolla merkittävää liikevaihtoa. Alan yhteinen liikevaihto on joitakin miljoonia euroja. Koronavuonna alalla on nähty kasvua, mutta silti IAB (Internet Advertising Bureaun) tilaston mukaan digitaalisen audiomainonnan markkina on Suomessa niin kooltaan väestömäärään suhteutettuna kuin kasvuprosenttiensa osalta eurooppalaista keskitasoa. Mediataloille podcastit ovat ongelmallisia, koska laadukkaan podcastin tuottaminen on raskasta. Monesti mediataloilla on olla vaikeuksia podcastien kaupallistamisessa ja siksi podcasteihin ei haluta panostaa.

Viimeisen vuoden ajan maailmalla on vahvasti noussut ajatus myydä podcasteja suoratoistopalveluna, siis laittaa ne maksumuurin taakse. Liiketoimintamallista on kuitenkin melko vähän pitkän ajan kokemuksia. Mainostajat puolestaan pohtivat, mitä lisäarvoa podcastit tuovat markkinointimixiin.

Hankkeen tarkoituksena on identifioida nykyiset podcast-liiketoiminnan ja -markkinoinnin pullonkaulat sekä löytää toimivia ansaintamalleja mediataloille. Selvitämme, mitä tarvitaan kaupalliseen menestykseen, mitä mainostajat hakevat, missä määrin mainostajat haluavat tehdä podcasteja yhteistyössä mediatalojen kanssa ja missä määrin itse. Selvitämme myös, voisiko maksumuuri olla toimiva ratkaisu Suomen kaltaisessa pienessä markkinassa ja mitkä ovat maksumuurin onnistumisen edellytykset. Hankkeessa haastatellaan mediatalojen, mainostajien sekä tuotantoyhtiöiden johtoa.