Media- ja viestintätieteellisen seuran Mevi ry:n selvitys tarjoaa uusia ideoita ja menetelmiä journalistikyselyjen toteuttamiseksi Suomessa. Hankkeen taustalla on tutkijoiden kohtaama haaste tavoittaa riittävästi toimittajia vastaamaan kyselyihin.
Tuore selvitys kartoittaa digitaalisen median hiilipäästöjen lähteitä ja keinoja näiden päästöjen vähentämiseksi. Toimintasuosituksina esitetään menetelmiä, joilla voidaan pienentää alan hiilijalanjälkeä merkittävästi ja mitattavasti.
Uusi Tarinatalo-verkkopeli motivoi 5.–9.-luokkalaisia koululaisia kirjoittamaan ja tukee peruskoulun kirjoittamisen opetusta. Verkkopeliympäristö on veloituksetta kaikkien Suomen opettajien käytettävissä.
Graafinen Teollisuus ry:n tutkimus kartoitti painoalan toimintaympäristön muutoksia sekä asiakkaiden näkemyksiä painotuotteista. Tutkimuksessa selvisi, että painotuotteilla on tärkeä rooli tutkituissa organisaatioissa. Niiden ympäristövaikutukset nähdään kuitenkin haasteena.
Digilukemisen ilmiöt -tutkimus osoittaa, että suomalaisten digilukemisessa korostuvat silmäilevät ja nopeat lukutavat. Digilehdet tarjoavat reaaliaikaisuutta ja helpon käyttökokemuksen, mutta samalla niiden käyttö herättää huolta keskittymisvaikeuksista ja yhteiskunnallisesta jakautumisesta.
The Media Industry Foresight Study paints four scenarios that explore potential future trajectories for forces of change, uncertainties and disruptions in the media industry. The study offers media professionals and organisations fresh perspectives on strategy work, renewal and growth.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 5.6.2024 pitämässään kokouksessa 25 000 euroa tutkimustukea LSB Yhtiö Oy:n hankkeelle ”Tekoälyn hyödyntäminen sivun- ja kuvanvalmistuksen tehostamisessa”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 5.6.2024 pitämässään kokouksessa 40 000 euroa tutkimustukea Tampereen korkeakoulusäätiön hankkeelle ”EU Kids Online -tutkimus Suomessa 2024–2025: Lapset toimijoina verkossa, digitaaliset medialukutaidot ja oppiminen”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 5.6.2024 pitämässään kokouksessa 34 600 euroa tutkimustukea Critix Media Oy:n hankkeelle ”Kuluttajien mediakäyttäytymisen muutosten vaikutukset mediayhtiöiden liiketoimintamalleihin”.