Noora Kaasinen selvitti pro gradu -tutkielmassaan podcastien affektiivisuutta kuuntelukokemuksissa sekä affektiivisuuden vaikutusta podcastien kilpailukykyyn. Kaasinen palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Jos menisit kuljeskelemaan kaupungille, kuinka monta minuuttia menisi, että vastaan kävelisi ensimmäinen kulkija kuulokkeet korvillaan? Tuskin kovinkaan kauaa, sillä kuulokkeiden kautta kulutettava media, kuten podcastit, on tullut osaksi arkeamme. Kuulokkeilla rajataan oma tila podcastin kuunteluun ja viestitään sanattomasti oman ajan vietosta. Tähän ilmiöön liittyen muodostin tutkimuksessani käsitteen kuulokekulttuuri.
Kyselytutkimukseni 243 vastausta osoittavat, että vastaajista noin 90 % kuuntelee podcasteja yksin ja noin 93 % kuulokkeiden välittämänä pääsääntöisesti ainakin toisinaan. Kuulokekulttuuri on yhdenlainen konteksti teoreettisille malleille, joita tutkimuksessani muodostin kuvaamaan podcastien kuuntelua. Tutkimukseni keskeisin malli on podcastien kuuntelumotivaation auringonlaskumalli, josta kerron tässä blogikirjoituksessa sekä tutkimukseeni pohjautuvassa uutuuspodcastissa Miksi kuuntelemme podcasteja?
Podcastien kuuntelumotivaation auringonlaskumalli kuvaa podcastien kuuntelun elinkaaren, jossa motivaatio kuunteluun herää, kuunteluun sitoudutaan ja jopa faniudutaan. Toisaalta kuuntelumotivaatio voi myös hiipua tai sammua. Nämä kuuntelun elinkaaren viisi vaihetta tapahtuvat positiivisten ja negatiivisten affektiivisten kuuntelukokemusten kautta.
Affektiivinen kuuntelukokemus on tutkimuksessa muodostamani määritelmä, ja sillä tarkoitetaan aistikokemuksen, tuntemuksien, tunteiden, puheen resonoinnin ja kuuntelusta heränneiden ajatusten muodostamaa kokonaisuutta. Olen muodostanut tutkimuksessa yhdeksän kuuntelukokemusta, jotka sisältävät kuuntelumotivaation kasvamiseen tai heikkenemiseen johtavia syitä.
Kuuntelumotivaation herättää uteliaisuutta nostattavat sekä täsmäyttävät kuuntelukokemukset. Kuuntelija aloittaa podcastin kuuntelun esimerkiksi siksi, että podcastin aihe herättää mielenkiintoa ja sisältö uteliaisuutta. Toisaalta podcast voi herättää kiinnostuksen myös tuottamalla jostakin aiheesta täsmällistä tietoa luotettavasti ja laadukkaasti.
Sitouttavia kuuntelukokemuksia ovat vapautuminen sekä kuplautuminen. Osalle podcastin kuuntelu on arjesta irtautumista, joka tuottaa vapauttavaa naurua. Kuplautunut kuuntelija puolestaan kokee podcastin olevan henkilökohtaista tilaa, joka vie kuuntelijan omaan kuuntelukuplaansa. Toisaalta juuri podcastien yhteisöllinen ulottuvuus ja ohjelmasta keskusteleminen kasvattaa podcastin tunnettuutta. Tämä taas vaikuttaa podcastin kaupalliseen kilpailukykyyn.
Faniuttavia kuuntelukokemuksia ovat vertaistuminen sekä kiinnittyminen. Vertaistumisessa podcastin kuuntelija voi usein samaistua podcastin sisältöön. Kiinnittyminen on podcastin kuuntelun intensiivisin taso, jossa podcastin sisältö voidaan kokea jopa koukuttavana.
Kuuntelumotivaation hiipuminen voi tapahtua vähitellen muun muassa podcastin toisteisuuden vuoksi tai sisällön muuttuessa voimakkaasti alkuperäisideasta.
Kuuntelumotivaation sammuminen voi puolestaan johtua sisältöön pettymisestä esimerkiksi silloin, kun podcast ei vastaa odotuksiin. Lisäksi kuuntelumotivaatio voi pysähtyä jonkin koetun esteen, kuten maksumuurin, vuoksi.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että affektiivisilla kuuntelukokemuksilla on vaikutusta kuuntelumotivaatioon sekä podcastin kaupalliseen kilpailukykyyn. Positiiviset kuuntelukokemukset herättävät kuuntelumotivaation, sitouttavat podcastin kuunteluun sekä saavat kiinnittymään podcastin faniksi. Negatiiviset kuuntelukokemukset vähentävät kuuntelumotivaatiota.
Vaikka podcasteja kuunnellaan enimmäkseen yksilöllisesti kuulokkeiden välittämänä, kuuntelukokemusten ja sitä kautta syntyvien keskustelujen kautta podcastin tunnettuus kasvaa ja se voi tavoittaa myös uusia kuuntelijoita. Podcastien herättämistä ajatuksista keskustellaan yhdessä muiden kanssa ja jaetaan podcast-suosituksia. Podcastien kuuntelulla on sekä yhteisöllinen että yksilöllinen ulottuvuus.
Tutkimukseni tuottaa uutta tietoa podcastien kuuntelusta kuuntelijoiden näkökulmasta ja yhdistää määrällistä ja laadullista otetta. Analyysimenetelmänä on lähiluku, jota sovelsin omalla tutkimusstrategialla, ja kuvaileva tilastotiede. Määrällisen ja laadullisen menetelmän yhdistäminen oli perusteltua, sillä erityisesti avoimia kysymyksiä analysoimalla pystyin syventymään kuuntelukokemuksiin intensiivisesti.
Tämä podcast-tutkimus sekä tutkimuksessa muodostetut käsitteet ja mallit ovat määrätietoisen työn tuloksia. Aiemmat opintoni video- ja radiotuotannon parissa, podcast-alan aktiivinen seuraaminen sekä mediakulttuurin ja viestinnän opinnot yliopistossa ovat olleet merkityksellisiä. Tämä tutkielma on jatkoa aiemmalle tutkielmalle.
Kuuntelukokemusten merkityksen havaitsemalla ja huomioimalla niiden vaikutukset podcastin kaupalliseen kilpailukykyyn, on mahdollista tuottaa tulevaisuudessa yhä kuuntelijaystävällisempiä ja kohderyhmää kiinnostavampia podcasteja. Podcastien kuuntelussa keskeistä on tunnistaa konteksti, kuten kuulokekulttuuri, sillä myös median kuluttamisen tavat ovat muutoksessa.
Podcast- ja media-ala tarvitsevat ilmiöiden käsitteellistämistä sekä uusia malleja, joita on mahdollista soveltaa käytäntöön. Käsitteet ja mallit tekevät kuluttajien kokemukset näkyviksi ja toimivat ilmiöiden havainnollistajina sekä tuovat esiin eri tekijöiden vaikutuksia. Tutkimuksessa muodostamieni mallien ja käsitteiden kautta on mahdollista havaita kuuntelun elinkaari sekä siihen vaikuttavat tekijät. Auringonlaskumalli havainnollistaa konkreettisella tasolla kuuntelumotivaation eri vaiheet.
On merkityksellistä, että tutkimukset eivät jää vain raporteiksi tietokantoihin, vaan että tutkitusta tieteestä puhutaan ja tuloksia avataan myös laajemmin. Siksi tein tutkimukseeni perustuvan uutuuspodcastin: Miksi kuuntelemme podcasteja?
Podcasteja.fi-sivustolta löytyvässä ensimmäisessä jaksossa kerron lisää podcastien kuuntelumotivaation auringonlaskumallista. Loput jaksot tuotetaan ja julkaistaan syksyn 2024 aikana ja niissä kerron tarkemmin, millaiset asiat vaikuttavat kuuntelumotivaation heräämiseen, kuuntelijan sitoutumiseen ja faniutumiseen sekä kuuntelun lopettamiseen.
Kuuntele uutuuspodcastin ensimmäinen jakso ja lue lisää täältä: www.podcasteja.fi/miksikuuntelemmepodcasteja
Tilaa myös YouTube -kanavani, jossa dokumentaarisen sisällön lisäksi kerron tietoa podcast-tutkimuksesta ja podcastien tuottamisesta: https://www.youtube.com/@podcastnoora.
Kiitos, kun luit ja mukavia podcast-kuunteluhetkiä!
Pro gradu -tutkielma Itä-Suomen yliopiston eRepo-palvelussa
Noora Kaasinen palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.