16.10.2024

Suomen Kaupallisten televisioiden liitto ry:lle 14 000 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 24.9.2024 pitämässään kokouksessa Suomen Kaupallisten televisioiden liitto ry:lle 14 000 euroa hankkeeseen ”Huomiomittauksen (Attention) tilannekartoitus Suomessa: opas ja tutkimus”.

Huomiotalous (attention economy) on noussut maailmanlaajuisesti puheenaiheeksi markkinoijien keskusteluissa, ja mainonnan saaman huomion merkitys on tunnistettu merkittäväksi. Suomen kielen termit taipuvat heikosti selittämään mainonnan huomiota, joten lainaten Dr. Karen Nelson Fieldiä: “Media is sold on opportunity or potential to view rather than whether someone has actually seen the ad or not. As it turns out, many don’t see it, yet advertisers still pay.” Kuluttajat hukkuvat viesteihin ja brändien on yhä haastavampaa päästä toivottuihin tuloksiin. Mitä paremmin brändit onnistuvat saamaan huomiota, sitä todennäköisemmin he myös saavuttavat liiketoiminnalliset tavoitteet, kuten useat tutkimukset ovat osoittaneet.

Huomiomittaukseen liittyy paljon väärinkäsityksiä ja on lukuisia eri metodeja, eikä yhdessä sovittuja standardeja. Eri metodein ja eri markkinoilta saatuja lukuja yhdistetään toisiinsa, eikä mediatilan ostajilla ole riittävästi tietoa arvioidakseen tuloksia. IAB Suomi on perustanut Attention -työryhmän ja Suomessakin (Screenforcen kyselytutkimus) mediatoimistot ovat nostaneet esille huomaamisen yhdeksi tärkeimmäksi vaatimukseksi seuraaville vuosille. Kokonaiskuva Suomen markkinoilta puuttuu: mitä huomaaminen on, miten sitä tutkitaan, miten se on ymmärretty ja millainen merkitys sillä on ostajille päätöksenteossa?

Tämän hankkeen 1-vaiheen tavoitteena on tuottaa selvitys huomiomittauksen nykytilasta Suomessa ja katsaus kansainväliseen markkinaan. Raportti toteutetaan pohjautuen aikaisempaan tutkimustietoon sekä asiantuntija haastatteluihin. Mikäli selvityksen lopputuloksena todetaan, että kotimaiset mediat tarvitsevat huomiomittareita säilyttääkseen asemansa kilpailussa, toteutamme hankkeen 2-vaiheessa tutkimuksen kotimaisen Total TV -median vaikuttavuudesta. Tavoitteenamme on auttaa mediatilan ostajia pääsemään parempiin liiketoiminnallisiin tuloksiin ja tuottaa kotimaisille medioille relevanttia tietoa liiketoimintansa tueksi.