16.10.2024

Nuorten yrittäjyys ja talous NYTille 56 000 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 24.9.2024 pitämässään kokouksessa Nuorten yrittäjyys ja talous NYTille 56 000 euroa hankkeelle ”Journalismi, demokratia ja yrittäjyyskasvatus kuuluvat yhteen”.

Yrityskylä on Nuorten yrittäjyys ja talous NYTin opetussuunnitelmaan pohjautuva oppimiskokonaisuus taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä. Yhdeksäsluokkalaisille suunnattu Yrityskylä Yläkoulu koostuu opekoulutuksesta, viidestä oppitunnista, pelitilanteesta Yrityskylän fyysisessä oppimisympäristössä ja reflektiotehtävästä. Lukuvuonna 2024–2025 92 % Suomen yhdeksäsluokkalaisista osallistuu Yrityskylään. 

Yrityskylä Yläkoulun oppimiskokonaisuuden pelitilanteessa simuloidaan yhteiskunnan toimintaa yritysten näkökulmasta ja sen keskeisenä osana on media ja uutiset. Pelin tarina kulkee eteenpäin uutisten avulla. Pelitilanteen yksi tavoite on opettaa oppilaille, miltä luotettava media näyttää, auttaa ymmärtämään maailman tapahtumien liittymistä toisiinsa ja median roolia niiden raportoijana sekä saada oppilaat kiinnostumaan yhteiskunnan tapahtumien seuraamisesta myös pelitilanteen ulkopuolella. Hankkeen keskiössä on nuorten medialukutaidon vahvistaminen sekä heidän tutustuttamisensa journalistiseen mediaan ja sen alan toimijoihin osana Yrityskylä Yläkoulun oppimiskokonaisuutta. Yhteiskunnan tapahtumien seuraaminen ja luotettavan tiedon tunnistaminen ovat keskeisiä taitoja nuorelle hänen tulevaisuudessaan sekä työ- että yksityiselämässä.

Hankkeen tavoitteena on:

  1. Kehittää Yrityskylä Yläkoulun pelin tarinaa kuljettavan kuvitteellisen uutistoimituksen sisällöistä realistisesti ja uskottavasti journalistisen median tuottamia reaalimaailman sisältöjä kuvastaviksi.
  2. Luoda ja ottaa käyttöön Yrityskylä Yläkoulun peliin medialukutaidon tehtäväkokonaisuus, jossa oppilaat harjoittelevat väärän tiedon tunnistamista ja siihen reagoimista yritystoiminnan kontekstissa.
  3. Luoda paikallisten mediatoimijoiden kanssa yhteistyömalli, jonka kautta Yrityskylä Yläkoulun kuvitteellisen uutistoimituksen tilalle voidaan tuoda paikallinen media-alantoimija.

Tuloksena syntyy toimijoille helppo, valmis paketti, jonka avulla he voivat tehdä mediakasvatusta alueellisesti vaivattomasti.