Media-alan tutkimussäätiö myönsi 28.11.2024 pitämässään kokouksessa 29 246 euroa tutkimustukea Modia Researchin hankkeelle ”Kuluttajien horjuva luottamus tekoälymaailmassa – Esiselvitys aitouden ja luottamuksen tunnisteiden merkityksestä media-alalle”.
Generatiivisen tekoälyn kiihtyvä käyttö sisällöntuotannon välineenä asettaa niin mediatoimijat, digitaaliset alustayhtiöt kuin yksilöt uuden haasteen eteen: miten digitaaliseen sisältöön voi enää luottaa? Aitous ja luottamus ovat vaakalaudalla tekoälymaailmassa, ja pahimmillaan digitaaliset alustat täyttyvät jo lähivuosina tekoälysaasteesta.
Digitaaliset alustatalouden toimijat kamppailevat jo luottamuksen säilyttämisessä palveluiden käyttäjien keskuudessa. Kun tekoälysisältöjen määrä kasvaa kuluttajan digiarjessa, mediatoimijoiden tulee pohtia, miten ihmisten tuottamasta, luotettavasta sisällöstä voidaan tehdä erottautumistekijä ja media-alan kilpailutekijä.
Vaikka tällä hetkellä luottamus kotimaiseen mediaan on korkea, tulee kuluttajien näkemyksiä tarkastella jatkuvasti. Esimerkiksi nuoret kuluttajat saavat uutissisältönsä kasvavissa määrin sosiaalisen median kautta, jossa mediatoimijan vaikutusmahdollisuudet ovat omaa sivustoa pienemmät. Tämä tutkimushanke tarkastelee ajankohtaista kysymystä siitä, miten suomalaisten mediatoimijoiden tulee suhtautua kuluttajien kasvaviin vaatimuksiin luottamuksesta kertomiseen. Lopputuloksena annetaan suosituksia media-alalle, jotta mediatoimijat voivat riittävän ajoissa reagoida tekoälysisällön tuomiin muutoksiin ja edistää alan kilpailukykyä.
Esiselvitys toteutetaan kolmivaiheisen tutkimusasetelman kautta:
1) Olemassa olevien mediatunnisteiden analyysi, jossa kartoitetaan tämänhetkiset luotettavuutta, laatua tai turvallisuutta ilmaisevat mediatunnisteet sekä kotimaassa että ulkomailla. Esimerkkinä tunnistettu ”Meta Verified” -symboli profiilin aitoutta kuvaamaan.
2) Haastattelututkimus, joka jakautuu fokusryhmähaastatteluihin gen Z -kohderyhmässä ja media-alan ammattilaisten asiantuntijahaastatteluihin.
3) Analyysivaihe, jossa analysoidaan haastatteluiden tulokset ja yhdistetään niiden havainnot mediatunnisteista tehtyyn analyysiin.