Media-alan tutkimussäätiö myönsi 6.2.2024 pitämässään kokouksessa Margareta Saloselle 3 500 euroa matka-apurahaa hankkeelle ”International Communication Association (ICA) –
konferenssimatka 2024 Australian Gold Coastille”.
Viestinnän alan suurin maailmanlaajuinen ja vuosittain järjestettävä konferenssi ”International Communication Association Conference” on tänä vuonna (20.–24.6.2024) Australian Kultarannikolla (Gold Coast). Konferenssi kokoaa yhteen tuhansia viestinnän ja mediakentän tutkijoita ympäri maailman.
Tutkimus “Swipe Up For News: A Multi-Level Content and Discourse Analysis of Finnish and Belgian TikTok News Videos” on hyväksytty esitettäväksi journalismin tutkimuksen divisionaan. Tutkimus on niin sanotussa work in progress -väylässä, eli sen kehittämiseen saadaan kattavaa palautetta muilta konferenssin osallistujilta. Tutkimus muodostuu suomalaisten (HS Nyt ja Yle Kioski) sekä belgialaisten (nws.nws.nws ja HLN.be) julkisen palvelun sekä sanomalehtien TikTok-tilien videoiden sekä niiden yleisökommenttien tarkastelusta. Tämä kansainvälinen tutkimus toteutetaan Jyväskylän yliopiston ja Wienin yliopiston yhteistyönä.
Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti sitä, minkälaisista multimodaaleista eli tekstuaalisista ja audiovisuaalisista elementeistä TikTok-uutiset muodostuvat ja kuinka yleisö keskustelee näistä uudemman tyyppisistä visuaalisista uutisjulkaisuista. TikTok on journalismin tutkimuksen kentällä mielenkiintoinen tutkimuskohde, sillä se ei alustana mahdollista uutisten suoraa linkittämistä medioiden omilta sivuilta, kuten vaikka Facebook ja X. Kaikki TikTokiin tehtävä uutistuotanto on niin sanottua natiivituotantoa, joka pitää tuottaa erityisesti TikTokia varten. TikTok-uutisten tekeminen vaatii siis medioilta suunnitelmallisuutta ja ymmärrystä siitä, minkälaiset sisällöt kyseisellä alustalla saavat huomiota. Tämä tutkimus pyrkii lisäämään tätä ymmärrystä.
TikTokin käyttö uutisten jakelussa ja kuluttamisessa on kasvussa, minkä vuoksi TikTokin tutkiminen ja ymmärtäminen journalistisesta näkökulmasta on tällä hetkellä erittäin ajankohtaista ja tärkeää. Varsinkin laadullista ja vertailevaa tutkimusta kotimaiselta TikTok-kentältä on vielä hyvin vähän.