Media-alan tutkimussäätiö myönsi 28.11.2024 pitämässään kokouksessa 97 291 euroa tutkimustukea LUT-yliopiston teemahankkeelle ”Generatiivinen tekoäly ja tiedon johtaminen mediaorganisaatiossa: Case Sanoma Media Finland Oy”.
Monet mediaorganisaatiot kokeilevat ja hyödyntävät generatiivista tekoälyä varsin monipuolisesti työn tukena ja osana työprosesseja. Pelkkä laajojen ja yleiskäyttöisten kielimallien käyttö tietotyössä ei kuitenkaan automaattisesti tuo mitattavia hyötyjä tai kestävää kilpailuetua. Siksi on tärkeää panostaa generatiivisen tekoälyn strategiseen johtamiseen ja kykyyn kehittää spesifejä, organisaatiokohtaisia ratkaisuja.
Tutkimushankkeen tarkoituksena on analysoida ja selvittää organisaation tietovarantoja laajamittaisesti hyödyntävien tekoälyhankkeiden johtamista. Tavoitteena on selvittää muutosjohtamisen ja uudelleenorganisoinnin parhaita käytäntöjä sekä sitä, miten muutoksen onnistumista voidaan laadullisesti arvioida ja määrällisesti mitata. Tutkimushankkeessa seurataan erilaisten haastattelu- ja havainnointitutkimusten sekä muiden soveltuvien menetelmien avulla kohdeorganisaation konkreettista generatiivisen tekoälyratkaisujen kehittämistä ja käyttöönottoa.
Tutkimuksen tavoitteena on tarjota generatiivisen tekoälyratkaisujen kehittämistä ja käyttöönottoa. Tutkimus tarjoaa johtamisen malleja, joiden avulla mediaorganisaatiot voivat hyödyntää tekoälyä tehokkaasti ja eettisesti, samalla vahvistaen niiden kykyä sopeutua teknologian nopeaan kehitykseen. Näin voidaan edistää koko alan kestävää kasvua ja innovaatiokykyä tulevaisuudessa.
Hanke on osa vuoden 2024 tutkimusteemaa koskien tekoälyn johtamista mediatalossa.