16.6.2023

IAB Finlandille 12 028 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 6.6.2023 pitämässään kokouksessa IAB Finland ry:lle 12 028 euroa tukea hankkeelle ”Internet ilman kohdennettua mainontaa 2023”.

IAB Finlandin Internet ilman kohdennettua mainontaa -tutkimus tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2021. Vuoden 2023 tutkimuksessa fokus käännetään hallitusti evästehyväksyntään: mikä saa kuluttajan antamaan sivustolle datankäyttöluvan ja mitkä asiat lisäävät todennäköisyyttä luvan antamiseen. Tutkimuksessa päivitetään myös vuonna 2021 tutkitut teemat datalla ja/tai rahalla maksamiseen liittyen. Jatkuvassa muutoksessa oleva digitaalisen markkinoinnin kenttä tarvitsee päivitettyä tietoa tukemaan mainosrahoitteista internetiä keskellä muuttuvaan lainsäädäntöä ja laintulkintaa. Evästehyväksynnän kiristyminen Suomessa ja koko EU-alueella sekä kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen tekee luvanvaraisesta datasta tärkeämpää kuin koskaan. Kaikki tieto ja uusi oppi on kultaakin kalliimpaa: millä julkaisijat ja verkkokaupat saavat pidettyä evästehyväksynnän antaneiden osuuden mahdollisimman korkeana? Nyt ja tulevaisuudessa digimarkkinan voittajana selviytyvät vain kaikkein datataitavimmat toimijat.

 

Media-alan tutkimussäätiö rahoitti IAB Finlandin tutkimusta myös vuonna 2021.