20.6.2024

Critix Media Oy:lle 34 600 euroa tutkimustukea

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 5.6.2024 pitämässään kokouksessa 34 600 euroa tutkimustukea Critix Media Oy:n hankkeelle ”Kuluttajien mediakäyttäytymisen muutosten vaikutukset mediayhtiöiden liiketoimintamalleihin”.

Hankkeen tavoitteena on tarjota uusi ja innovatiivinen vaihtoehto perinteiselle maksumuurimallille mediayhtiöiden haasteisiin vastaamiseksi. Nykyisin mediayhtiöt kohtaavat monia paineita, kuten mainostulojen väheneminen ja lukijakunnan hajaantuminen eri alustoille. Perinteiset maksumuurit ovat yksi tapa vastata näihin haasteisiin, mutta yksinään ne voivat olla esteenä myös uusien lukijoiden houkuttelemisessa ja nykyisten lukijoiden sitouttamisessa.

Tutkiva journalismi ja median monimuotoisuus ovat vaikeuksissa nykypäivänä, kun suuret mediayritykset ja sosiaalinen media kontrolloivat markkinoita suurelta osin. Nuoret ihmiset eivät halua maksaa uutisista, ja moni hankkii uutisantinsa esim. TikTokista. Tämä haastava tilanne korostaa tarvetta innovatiivisille ratkaisuille, jotka mahdollistavat itsenäisten medioiden toiminnan ja varmistavat median monimuotoisuuden säilymisen.

Projektissa pyritään tutkimaan nykyisten maksumuurien toimintaa, niiden vaikutuksia mediayhtiöiden liiketoimintaan sekä kuluttajien näkökulmaa. Lisäksi hankkeessa tarkastellaan media-alan trendejä ja muutoksia, jotka vaikuttavat maksumuurien käyttöön ja kehitykseen tulevaisuudessa.

Tämän tutkimushankkeen merkitys korostuu entisestään nykyisessä mediakentässä, jossa digitaalinen murros ja käyttäjien käyttäytymisen muutokset luovat sekä haasteita että mahdollisuuksia mediayhtiöille. Hankkeen tavoitteena ei ole korvata maksumuurit, vaan tutkia ja löytää konkreettinen ja käytännöllinen malli, joka tarjoaa mahdollisuuden medioille pitää maksumuureistaan kiinni ja jakaa rajatun määrän maksullista sisältöä muille alustoille, luoden samalla lisämyyntiä medialle. Tälle on jo luotu suunnitelma, mutta tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka suunnitelmaa tulisi jalostaa vastaamaan medioiden haasteisiin.