Think Ink 2024 -finalistit

Think Ink 2024 –innovaatiokilpailun finalistit valittiin toukokuussa 2024. Kilpailussa haastettiin eri tahot kehittämään pelimäisiä ratkaisuja mediatoimialalle. Finalistit jatkavat ideoidensa kehittelyä Media-alan tutkimussäätiön tuella kesän ja syksyn ajan.

Free2Play-ansaintalogiikan soveltaminen Free2Read-mallina uutismedioille

Hankkeessa etsitään ratkaisuja, joilla uutismediat voivat kilpailla freemium-maailmassa paremmin tuhoamatta uutisten viraaliutta ja toisaalta suojelemalla uutisten arvoa.

Juttuputki koukuttaa kävijät joka päivä

Juttuputki on tekoälyn avulla pieniä hauskoja tehtäviä synnyttävä älypuhelinsovellus, joka kannustaa ihmisiä vierailemaan medioiden sivuilla joka päivä ja etsimään sieltä vastaukset tehtäviin. Käyttäjät saavat Juttuputken tehtävien suorittamisesta palkintoja, joiden arvo nousee sitä suuremmaksi, mitä pidempi katkeamaton putki päivittäisessä tehtäviin vastaamisessa on syntynyt.

MetaPress tekee journalistisesta sisällöstä pelejä

MetaPress-palvelu tekee journalistisesta sisällöstä monipuolisia pelejä automaattisesti. Pelien avulla voidaan syventää lukijan kokemusta artikkelin sisällöstä ja tavoittaa perinteisesti hankalasti tavoitettavia lukijaryhmiä.

Newsfaker vie pelaajan valeuutisten maailmaan

Newsfaker on peli valeuutisten tekemisestä. Newfakerissa pelataan pahiksena, valeuutisten tehtailijana. Pelaajan tarkoituksena on levittää omia uutisiaan ja yrittää syrjäyttää perinteistä mediaa edustavat kilpailijat. Vähitellen selviää, kuka valeuutisten takana on ja minkälainen tyyppi on Newsfaker.

Newsfaker on suunnattu pelaajille, jotka pitävät resurssienhallinnasta, tärkeitä aiheita käsittelevistä peleistä ja peleistä, joilla on oma outo estetiikkansa. Peli on pelattavissa mobiililaitteilla.

Fokuspisteet – Tutkittu ratkaisu media-alan työntekijöiden keskittymisen ja tuottavuuden haasteisiin

Keskittymiskyvyn rapautuminen on globaali haaste. Media-alalla kyky keskittyä on laadukkaan, tuottavan ja luovan työn ehto. Fokuspisteitä keräämällä media-alan työntekijät rakentavat arkeensa fiksuja tapoja, joilla voi vaikuttaa omaan aivokemiaan keskittymisen, motivaation ja luovuuden mahdollistamiseksi.

Fokuspistemallin pelillistäminen opettaa media-alan työntekijöille, mitkä aivoja tukevat rutiinit lisäävät työhön tarvittavia fokuspisteitä ja toisaalta millaisista tavoista on pyrittävä eroon, jottei keskittyminen kärsi.

Fokuspisteiden tuominen osaksi työarkea auttaa luomaan media-alan työpaikoilla yhteisiä pelisääntöjä turhien keskeytysten karsimiseksi ja kaikkien työntekijöiden keskittymiskyvyn mahdollistamiseksi. Pisteiden kerääminen on motivoiva tapa kasvattaa koko yhteisön hyvinvointia ja tuottavuutta.