Valmistuvat hankkeet

23.3.2021

Työkaluja lobbauksen hallintaan toimituksille ja toimittajille

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Muut

Lobbaamisen hallinta toimitustyössä -hanke pyrki lisäämään uutistoimitusten lobbaustietoisuutta sekä kehittämään poliittisen päätöksenteon uutisoinnin työmenetelmiä. Kehittämishanke tuotti työkaluja, joiden avulla uutistoimitukset voivat varautua nykyistä paremmin mediasisältöjen kautta tapahtuvaan ulkopuoliseen vaikuttamiseen.

12.3.2021

WebAR mainospaikkana – opas uudenlaiseen mainontaan

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Raportit Mahdollistavat teknologiat

AR-toimija Arilyn kartoitti yhdessä kolmen suomalaisen mediatalon kanssa mainosmyynnin nykytilaa, ja pohti uusien teknologioiden tuomia mahdollisuuksia. Hankkeessa konseptoitiin erilaisia immersiivisten lisätyn todellisuuden käyttökohteita, joita mediatalojen on mahdollista hyödyntää.

18.1.2021

Painetun median sivuainekokonaisuus käynnistyi Metropoliassa

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Uudet sisällöt

Media-alan tutkimussäätiö myönsi huhtikuussa 2020 Metropolia-ammattikorkeakoululle tukea 20 000 euroa Painovoimaa 2020-luvulle -hankkeeseen. Sen päämääränä on elvyttää korkeakoulutasoinen, modernin painotekniikan kehityksen ja ympäristökysymykset huomioiva printtimedian koulutus. Esikuvana Metropolialla on sen sisarkorkeakoulu Hochschule der Medien Stuttgartissa, jossa juuri käynnistyi englanninkielinen BA-tason Print Media Technologies -tutkinto.

16.12.2020

Äänimediasisältöihin perustuvan liiketoiminnan alueellisuus ja skaalautuvuus

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Muut

Voconaut Oy yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa toteutti tutkimushankkeen, jossa tutkittiin äänimediasisältöihin perustuvan liiketoiminnan alueellisuutta ja skaalautuvuutta. Hankkeen tavoitteena oli löytää äänimediasisältöihin perustuvien liiketoimintamallien mahdollisuuksia ja tulevaisuusskenaarioita alustatalouden näkökulmasta.

14.12.2020

Päätöksentekotapa ohjaa kuluttajien mediavalintoja

Ajankohtaista Jatko-opinnäytteet Valmistuvat hankkeet Raportit Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Kuluttajien mediavalintoja ohjaavat monet tekijät, eikä päätöksenteko ole niin harkittua kuin voisi luulla. Hanna Willman-Iivarinen mallintaa väitöskirjassaan kuluttajien mediavalintoihin vaikuttavia tekijöitä.

3.12.2020

#nuoretmyös – miten Z-sukupolvi määrittelee journalismin uudestaan ja haastaa valtamedian muutokseen?

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

#nuoretmyös-hankkeessa Demin toimitus ja nuoret kehittivät tulevaisuuden toimintamalleja media-alalle. Tavoitteena oli selvittää, miten saadaan Z-sukupolven ääni kuuluviin ja tehdään samalla journalismista relevanttia nuorten kohderyhmälle. Yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Erätauko-säätiö.

16.11.2020

Yhteismittareita tv- ja videomainontaan

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Muut

Screenforce Finland lähti selvittämään yhteismittareita televisio- ja videomainonnalle, joita tällä hetkellä suunnitellaan, raportoidaan ja myydään erilaisin mittarein. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa mittausjärjestelmää suomalaiselle televisioalalle.

12.11.2020

Tekstiuutiset monikielisiksi ääniuutisiksi – analyysin kautta tarkempaa kääntämistä

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Uudet sisällöt

Isoft loi tutkimuksessaan Helsingin Sanomien uutisista ääniuutisia sekä automaattisesti käänsi uutiset englanniksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin virheitä, joita käännösohjelmat tekivät tekstiä kääntäessään.

21.9.2020

Sähkökäyttöiset ilma-alukset tarjoavat uusia mahdollisuuksia lehdenjakeluun

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Raportit Mahdollistavat teknologiat

Lentola Logistics Oy:n hankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käyttöä haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Tavoitteena oli tutkia sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia.