Tutkimushankkeet

3.12.2020

#nuoretmyös – miten Z-sukupolvi määrittelee journalismin uudestaan ja haastaa valtamedian muutokseen?

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

#nuoretmyös-hankkeessa Demin toimitus ja nuoret kehittivät tulevaisuuden toimintamalleja media-alalle. Tavoitteena oli selvittää, miten saadaan Z-sukupolven ääni kuuluviin ja tehdään samalla journalismista relevanttia nuorten kohderyhmälle. Yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Erätauko-säätiö.

16.11.2020

Yhteismittareita tv- ja videomainontaan

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Raportit Muut

Screenforce Finland lähti selvittämään yhteismittareita televisio- ja videomainonnalle, joita tällä hetkellä suunnitellaan, raportoidaan ja myydään erilaisin mittarein. Tavoitteena oli yhdenmukaistaa mittausjärjestelmää suomalaiselle televisioalalle.

12.11.2020

Tekstiuutiset monikielisiksi ääniuutisiksi – analyysin kautta tarkempaa kääntämistä

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Uudet sisällöt

Isoft loi tutkimuksessaan Helsingin Sanomien uutisista ääniuutisia sekä automaattisesti käänsi uutiset englanniksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin virheitä, joita käännösohjelmat tekivät tekstiä kääntäessään.

21.9.2020

Sähkökäyttöiset ilma-alukset tarjoavat uusia mahdollisuuksia lehdenjakeluun

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Mahdollistavat teknologiat

Lentola Logistics Oy:n hankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käyttöä haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Tavoitteena oli tutkia sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia.

20.8.2020

Mediaosaaja 2030 – suosituksia tulevaisuuden osaamistarpeisiin

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Uudet sisällöt

Nordic Institute of Business & Societyn (NIBS) tutkimus kartoitti media-alan koulutuksellisia tarpeita sekä osaamistarpeita tulevaisuudessa. Tutkimuksen pohjalta media-alalle laadittiin toimenpidesuosituksia.

25.6.2020

Somevaikuttajien kanavat tarjoavat alustan yhteiskunnalliselle keskustelulle

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Nuoret seuraavat somevaikuttajia entistä enemmän nopeaan visuaalisuuteen ja viihteelliseen hullutteluun kannustavassa TikTokissa ja luottavat somevaikuttajilta saamaansa tietoon yhtä paljon kuin ystäviltä saatuun tietoon, ilmenee PING Helsingin tekemästä somevaikuttajia koskevasta tutkimuksesta. Neljättä kertaa tehty tutkimus pureutui tänä vuonna somevaikuttajien yhteiskunnalliseen rooliin.

22.6.2020

Koulutus ajantasalle: visuaalisen viestinnän koulutuksen kehittäminen

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Uudet sisällöt

LAB-korkeakoulun Muotoiluinstituutin MILAB-hankkeen tavoitteena on monialaistaa ja päivittää visuaalisen viestinnän koulutusta vastaamaan paremmin nykyisiin ja tuleviin todennettuihin tarpeisiin koulutuksellisilla toimenpiteillä tuloksenaan parantunut työhön sijoittuminen ja kasvanut koulutuksen vetovoima.

15.6.2020

Kuinka uutistoimisto pelastetaan – alustamallit eurooppalaisissa uutismedioissa

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Uudet sisällöt

Uutistoimistojen toimintaa digitaalisella ajalla tutkinut hanke paneutui alustamalleihin eurooppalaisissa uutismedioissa itävaltalaisen Austria Presse Agenturin (APA) kautta. APA on onnistunut muuttamaan toimintaansa muuttuvassa mediaympäristössä ja onnistuneesti luonut alustan, joka kokoaa yhteen sen asiakkaat.

2.4.2020

Tekoälyllä tehokkuutta otsikointiin – Otsikkokone, uutistoimittajan työkalu

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Raportit Mahdollistavat teknologiat

Tekoälyllä tehokkuutta otsikointiin –projektin tavoitteena oli kehittää tietointensiivinen ratkaisu, jonka avulla sisällöntuotantovaiheessa voidaan ennustaa uutisotsikon vaikuttavuutta kohdemediassa. VTT:n projektissa kehitettiin Otsikkokone, uutistoimittajan työkalu, jonka avulla voidaan sisällöntuotantovaiheessa arvioida otsikkoluonnoksen vaikuttavuutta artikkelin suosioon ja kiinnostavuuteen sekä optimoida uutisotsikon tehokkuus ilman ”klikkiotsikointia”.