Bell Rock Advisorsin hanke kartoitti kasvumahdollisuuksia painoalalle. Graafinen Teollisuus ry:n sekä alan yritysten kanssa yhteistyössä toteutettu hanke vastasi vuoden 2020 tutkimusteemaan uudesta liiketoiminnasta.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 Nordic Institute of Business and Societylle 71 600 euroa erityisteemahankkeelle ”Kuluttajalähtöiset jakeluratkaisut 2023 (KUJA 2023)”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 Lentola Logistics Oy:lle 60 000 euroa eritysteemahankkeelle ”Ilma-aluksiin perustuvan jakelujärjestelmän pilotointi”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 TARU – tarinoilla lukijaksi -toimijoille 44 315 euroa tutkimusteemahankkeelle ”Tarinoita mediasta ja medialla – @TARU-mallin kautta lukuiloa, yhteisöllisyyttä ja lukuosaamista”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi marraskuussa 2022 Lapin yliopistolle 134 020 euroa tutkimusteemahankkeelle ”Pakohuonepeli transmediaalisten luku- ja kirjoitustaitojen oppimiseen”.
Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitoksella journalistiikan oppiaineessa toiminut tutkimus- ja kehittämishanke ”Journalistisen tiedonhankinnan tehostaminen tekstianalyysityökaluilla” pyrki selvittämään, kuinka uutistoimitusten tiedonhankintaa voidaan tehostaa tekstianalyysityökaluilla.
Lentola Logistics Oy:n jatkohankkeessa tutkittiin sähkökäyttöisten ilma-alusten käytön mahdollisuuksia haja-asutusalueiden lehdenjakelussa. Ilma-aluskuljetus osoittautui verraten edulliseksi ja ekologiseksi kuljetusmuodoksi etenkin saaristoalueilla ja suurten järvien ympäristössä. Kyselytutkimus puolestaan osoitti haja-asutusalueiden asukkaiden olevan kiinnostuneita maksullisesta kuljetuspalvelusta, joka toimittaisi lähetyksen omalle pihalle asti.
Sari Virta tutki mediaklusterin toimintaa siinä esiintyvien jännitteiden näkökulmasta. Artikkeli Managing Organisational Tensions in Cross‐Sector Collaboration: The Case of Mediapolis on nyt julkaistu.
IAB Finlandin toteuttama hanke tarkasteli, miten suomalaiset suhtautuvat internetmainontaan sekä sisällöistä maksamiseen. Lisääntyvä evästesääntely voi vaikuttaa maksumuurien yleistymiseen, vaikka käyttäjiä evästeet eivät välttämättä haittaa.