Media-alan tutkimussäätiön osittain rahoittama tutkimusprojekti The Future of National News Agencies in Europe tutkii uutistoimistojen vaihtoehtoisia tulevaisuuksia.
Ei ole helppoa olla kansallinen uutistoimisto, kun internet ja sosiaalinen media muokkaavat mediaa ja sen ansaintaa. Kansallisten uutistoimistojen on hyvin vaikea enää toimia liiketaloudellisin perustein, jos ne tuottavat pelkästään tekstimuotoisia uutisia, kirjoittavat The Future of National News Agencies in Europe -projektin johtajat LSE-yliopiston professori Terhi Rantanen sekä LUT-yliopiston työelämäprofessori Atte Jääskeläinen.
Selaamo on mobiilisovellus, joka on suunniteltu ratkaisemaan kirjojen kierrättämisen ongelma sekä rikastamaan tavallisten ihmisten lukukokemusta aivan uusilla tavoilla. Selaamon myötä kodin kirjahyllyn voi muuttaa ”minidivariksi”, josta muut lukemisen ystävät voivat helposti löytää ja ostaa kirjoja. Lisäksi Selaamo pyrkii tekemään lukijan paikallisuudesta kirjakokemuksen kannalta merkityksellisen aivan uudella tavalla.
Lasten lehtikone -ohjelma tarjoaa varhaiskasvatukseen mediakasvatusvälineen, jossa yhdistyvät digitaaliset mediataidot ja printtimedian käyttö. Ohjelma tutustuttaa päiväkoti-ikäiset ilmaisen digitaalisen ohjelman avulla siihen, miten printtilehteä tehdään.
Uutismedian uudet liiketoimintamallit Yhdysvalloissa ja Uutismedian uudet liiketoimintamallit Pohjoismaissa -tutkimuksia hyödyntävä […]
VR360-tuotannosta saattaa tulla yksi mediatalojen uusista ja merkittävistä ansaintamahdollisuuksista. LoVReal-tutkimushanke osoittaa, kuinka VR360-tuotannot auttavat paikallista mediaa hankkimaan uutta liikevaihtoa.
Sisältösekaannuksen selviytymisopas avattiin osoitteessa sisaltosekaannus.fi. Sisältösekaannuksen selviytymisopas sisältää yleisiä sisältösekaannusta aiheuttavia informaation muotoja ja tekotapoja, joihin verkossa liikkuvat mediankäyttäjät törmäävät.
Uunituoreet, reaaliaikaiset uutiset ovat vaarassa ”hukkua käännökseen” jos ne tarjotaan uutisten kuluttajalle 360°-kerrontatekniikan kautta. Experience Labin raportti Dos and don’ts when producing 360° news content on ohjenuora 360°-uutissisällön tuottajille.
VTT Marja Heinosen ja YTT Markku Hurmerannan selvitys digitaalisista pientuotteista pureutui mikromaksamisen käytäntöihin ja kehitykseen.