Media-alan brändilaajennuskartta -hankkeessa tutkittiin suomalaisen media-alan mahdollisuuksia laajentua sisältöliiketoiminnan ulkopuolelle. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia laajennusmahdollisuuksia on olemassa, miten kuluttajat näihin suhtautuvat ja mitä näiden ideoiden toteuttaminen vaatii.
Media-alan toimintaympäristö on kokenut merkittäviä muutoksia teknologisen kehityksen, geopoliittisten jännitteiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä. Tuoreessa tutkimuksessa kehitetty strategisen riskienhallinnan malli auttaa media-alan yrityksiä vastaamaan alan kohtaamiin muutoksiin.
Juho Korpela tarkasteli pro gradu -tutkielmassaan tilauspotentiaalin käsitettä ja miten tilauspotentiaali vaikuttaa toimitusten työhön. Korpela palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Anette Partonen tarkasteli kandidaatintutkielmassaan Helsingin Sanomien HS Ytimessä -erikoisartikkelien kerrontaa keskittyen erityisesti artikkeleissa esiintyviin kirjallisiin ja digitaalisiin elementteihin. Partonen palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Generatiiviset tekoälyohjelmistot tehostavat mediatalojen arkea, mutta ihmislähtöinen journalismi säilyy yhä keskiössä. Carlos Sunilan tutkielma osoittaa, että tekoälyn käyttöä mediassa ohjaavat kustannustehokkuuden tavoittelu ja tarve pysyä kehityksen mukana.
Anu Jylhä käsitteli pro gradu -tutkielmassaan toimitusten näkökantoja syrjimättömään kieleen ja sen käyttöön journalistisissa teksteissä. Jylhä palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Reilu media -hanke pyrki edistämään moniäänistä ja kunnioittavaa mediajulkisuutta ilman polarisoivaa vastakkainasettelua. Hankkeessa kehitettiin navigaattori reilun median tuottamisen työvälineeksi sekä kansalaisia ja vaihtoehtoisia näkemyksiä kunnioittava mediasisältöjen tuottamisen toimintamalli.
Julia Laine selvitti kandidaatintutkielmassaan kestävän kulutuksen arvoja ja pikamuotimerkkien esiintymistä muotijournalismissa. Laine palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Riina Aho käsitteli pro gradu -tutkielmassaan kaupallisen audiomedian nykyisiä liiketoimintamalleja ja tutki, millaisia elementtejä tulevaisuuden liiketoimintamallit sisältävät sekä millaiset ulkoiset muutosvoimat niihin vaikuttavat. Aho palkittiin tutkielmastaan Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.