29.11.2023

Think Ink -kilpailu hakee pelimäisiä ratkaisuja mediatoimialalle – jaossa 140 000 euroa

Media-alan tutkimussäätiön järjestämä Think Ink -innovaatiokilpailu haastaa eri tahot kehittämään pelimäisiä ratkaisuja mediatoimialalle. Kilpailun pääpalkinto on peräti 80 000 euroa. Yhteensä jaossa on 140 000 euroa.

Think Ink -innovaatiokilpailun vuoden 2024 teema Gaming in Media tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tarkastella pelialan ja median välistä suhdetta syvällisesti ja pohtia, kuinka nämä kaksi maailmaa voisivat yhdistää voimansa.

Media ja pelillisyys ovat törmänneet ennennäkemättömällä tavalla avaten ovia luovuudelle, (journalistisiin) sisältöihin ja palveluihin sitouttamiselle sekä uusille tulovirroille. Oli kyse sitten vuorovaikutteisista uutistarinoista, pelillistetystä journalistiikasta tai pelimuotoisesta kirjakustantamisesta, immersiivisistä lukukokemuksista tai pelien täyteisestä televisiosta, mahdollisuudet ovat rajattomat.

Kilpailu korostaa pelien ainutlaatuista kykyä tuoda vuorovaikutteisuus perinteisten tarinankerrontatapojen rinnalle. Osallistujia kannustetaan miettimään, kuinka pelien vuorovaikutteisuutta voidaan hyödyntää tarinankerronnan voimistamiseksi muissa medioissa.

Teeman taustaa

Vuorovaikutus ja yleisön sitouttaminen mediatuotteisiin ovat olleet mediatalojen haasteena jo jonkin aikaa. Perinteiset mediat kilpailevat ajankäytöstä myös monien muiden medioiden kanssa, viihteestä sosiaalisen median kanaviin. Pelaaminen on syrjäyttämässä monia viihdemuotoja ja se kasvaa yli 10 prosenttia vuosittain. Pelaamisen nopeimmin kasvavia alueita ovat VR, AR sekä e-sports.

Ehkä hieman yllättäen pelialan tulevaisuus ei liity peleihin, vaan digitaaliseen viihteeseen. Pelialustat tarjoavat nykypäivänä ympäristön monenlaiselle eri aktiviteetille: niissä voi pelata, tavata uusia ihmisiä, katsoa videoita ja osallistua live-tapahtumiin sekä luoda, ostaa tai myydä digitaalisia esineitä.

Kilpailun eteneminen

Kilpailun ideahakuvaihe käynnistyy 29.11.2023 ja päättyy 26.3.2024. Esiarvioinnin pohjalta 16 ideaa valitaan ensimmäiseen pitchaukseen ja näistä 8–10 parasta valitaan jatkojalostusvaiheeseen.

Toisessa vaiheessa finalistit saavat ideansa jalostamiseen ja liiketoimintasuunnitelman tekemiseen tukea säätiöltä 10 000 euroa. Finalisteille tarjotaan myös ulkopuolista sparrausta liiketoimintasuunnitelman tekemiseen. Säätiön tuen vastineeksi ideoiden kehittäjien tulee dokumentoida omaa kehitysprosessiaan blogissa. Innovaatiokilpailun voittajat valitaan marraskuussa ja julkistetaan joulukuussa 2024.

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii säätiön hallituksen jäsen, A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtaja Anni Lintula. Lisäksi tuomaristoon kuuluvat säätiön johtaja Noora Alanne, Suomen pelialan keskuksen Neogames Finland ry:n johtaja KooPee Hiltunen, Alma Talent Median kaupallinen johtaja Johanna Suhonen sekä kasvuvalmentaja ja sijoittaja Torsti Tenhunen.

Kilpailuun voivat osallistua yksityishenkilöt, ryhmät, järjestöt ja yritykset Suomessa.

Lisätietoja
Noora Alanne
Media-alan tutkimussäätiön johtaja
puh. 050 442 1507
noora.alanne@mediaalansaatio.fi