Media-alan tutkimussäätiön Think Ink -innovaatiokilpailun voittajat on valittu. Pääpalkinnon 100 000 euroa saa Konsensus.me, vuorovaikutteinen yhteisennuste aiheiden kehityksestä. Toisen sijan ja 60 000 euroa saa ääni- ja lokaatiopohjainen sosiaalinen media Storydrops. Jaetulle kolmannelle sijalle 10 000 eurolla sijoittuivat Eeva Puhe, Demokraattinen toimitus, COLOR!Fab sekä Untuva Films. Palkinnot on tarkoitettu ideoiden jatkokehittämiseen. Kilpailun kymmenentenä juhlavuonna jaossa oli 200 000 euroa.
Kilpailun voittaja on Status Media -työryhmä, jonka palvelu Konsensus.me pitää ajan tasalla päätöksentekijöille tärkeitä tilannekuvia. Tällä hetkellä uutismedia kertoo tapahtumista, mutta jää lukijoiden tehtäväksi päätellä, millaisia vaikutuksia tapahtumilla on heille tärkeisiin asioihin.
Konsensus.me-palvelun tekoäly tunnistaa tilannekuvaa mahdollisesti muuttavat uutiset ja lähettää nämä uutiset aiheen asiantuntijoille. Tilannekuvaa päivitetään asiantuntijoiden reaktioiden perusteella. Näin päätöksentekijät pysyvät aina ajan tasalla aiheiden kehityksestä.
”Yhteiskunnallisesti merkittävä ja ajankohtainen Konsensus.me-palvelu vastasi hienosti juhlavuoden teemaan, tarjoten uuden työkalun erityisesti asiantuntijatehtävissä toimiville yleisöille tulkita ja ymmärtää uutisia ja sitä myöten antaa mahdollisuuden vaikuttaa syntyviin tilannekuviin”, tuomariston jäsen ja Media-alan tutkimussäätiön johtaja Noora Alanne kertoo.
”Olen jo yli kymmenen vuotta pohtinut ja tutkinut, mikseivät uudenlaiset digitaaliset mediainnovaatiot menesty. Muutaman viime vuoden aikana ajatukseni ovat alkaneet kiteytyä Think Ink -kilpailussa kisanneeksi käytännön toteutukseksi. Eittämättä myös ajoitus on oikea toimialan perusteita muovaavalle institutionaaliselle innovaatiotoiminnalle”, Konsensus.me-palvelun Johannes Koponen kuvailee idean taustoja.
”Konsensus.me-prototyyppi on ollut testikäytössä syksystä saakka. Seuraavaksi keskustelen järjestelmän hyödyntäjien kanssa siitä, mitkä ominaisuudet ovat olleet heille arvokkaita. Näiden todettujen tarpeiden ympärille kehitetään rahoituksen avulla toimiva, kokonainen palvelu”, Koponen kertoo palvelun tulevaisuuden askelista.
Kilpailussa toiseksi sijoittui Storydrops, sosiaalisen median palvelu, jonka avulla voidaan jakaa ääniviestejä kuunneltavaksi vain tietyissä oikean maailman paikoissa. Storydrops pääsee kehittämään ideaansa 60 000 eurolla.
Jaetulle kolmannelle sijalle yltäneet neljä ideaa saavat kukin 10 000 euroa. Eeva Puhe yhdistää journalismin, keskustelut ja tapahtuman dialogimediaksi. Demokraattinen toimitus on tapa tuottaa journalismia osallistamalla yleisö median toimitusprosessiin. COLOR!Fab on toimialayhteisö, joka yhdistää digitaalisen tuotannon, jakelun ja viestinnän yhteisölliseksi kokonaisuudeksi. Untuva Films puolestaan joukkoistaa markkinointivideoiden tuotannon.
”Kisan taso oli äärimmäisen korkea. Kilpailuun osallistuneiden ideat olivat löytäneet markkinasta useita uusia mahdollisuuksia ja kehittäneet ratkaisuja kuluttajille. Oli äärimmäisen hienoa seurata, kuinka ideat kehittyivät ja jaloistuivat vielä paremmaksi prosessin aikana. Uskon että osa näistä ideoista tulee elämään vielä pitkään, muodossa tai toisessa”, tuomariston jäsen, TBWAn strategiajohtaja Markus Nieminen kertoo.
Media-alan tutkimussäätiön Think Ink -innovaatiokilpailu juhli kymmenettä vuottaan. Juhlavuonna jaossa oli yhteensä 200 000 euroa ideoiden jalostamiseen. Kilpailu järjestetään joka toinen vuosi, ja tänä vuonna se pidettiin kuudetta kertaa. Vuoden teemana oli sitouttava ja vuorovaikutteinen media.