Ajankohtaista

24.4.2025

Tekoäly tukee sisällöntuotantoa mutta ei korvaa asiantuntijaa

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Raportit Mahdollistavat teknologiat Uudet sisällöt

Sherpan tutkimushankkeessa selvitettiin, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa kaupallisen sisällöntuotannon laatuun. Tekoäly voi nopeuttaa ideointia ja rutiinitehtäviä, mutta laadukkaan sisällön tuottaminen vaatii edelleen ihmisen asiantuntemusta.

22.4.2025

Uusi tapa mitata radion kuuntelua – mobiilisovellus testissä

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Mahdollistavat teknologiat

Finnpanel Oy testasi uutta kuuntelumittausmenetelmää, jossa kuuntelutiedot kerätään mobiilisovelluksella ilman paperista päiväkirjaa tai nettipäiväkirjaa. Testi osoitti, että menetelmä toimii teknisesti hyvin ja tarjoaa tarkempaa tietoa kuuntelusta. Nuorten tavoittaminen aiheutti kuitenkin haasteita.

17.4.2025

Jyväskylän yliopistolla ideoitiin tapoja sitouttaa yleisöjä media-alan sisältöihin – parhaat ideat palkittiin

Ajankohtaista

Media-alan tutkimussäätiö tarjosi Jyväskylän yliopiston Digital Service Design -kurssilla opiskelijoille tehtävänannon miettiä, kuinka yleisöjä voitaisiin sitouttaa media-alan sisältöihin. Kolme parasta ideaa palkittiin.

27.3.2025

WAN-IFRA ja Medialiitto käynnistävät kiihdytysohjelman uutismedian uudistamiseksi

Ajankohtaista

World Association of News Publishers (WAN-IFRA) on käynnistänyt yhdessä Medialiiton ja Media-alan tutkimussäätiön kanssa vuoden mittaisen valmennus- ja rahoitusohjelman, jonka tavoitteena on vauhdittaa positiivista muutosta suomalaisessa mediassa.

27.3.2025

Toimitus 2.0 – Generatiivinen tekoäly ja uudet organisaatiokäytännöt

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Mahdollistavat teknologiat

Toimitus 2.0 -hankkeessa selvitettiin, miten generatiivinen tekoäly muuttaa journalistista työtä ja työprosesseja. Tutkimus osoittaa, että generatiivinen tekoäly on vakiinnuttanut asemansa apuvälineenä journalistisessa työssä, mutta samalla se herättää kysymyksiä ammatillisen identiteetin ja eettisyyden näkökulmista.

19.3.2025

Brändilaajennuskartta tarkastelee media-alan kasvu- ja laajentumismahdollisuuksia

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Raportit Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Media-alan brändilaajennuskartta -hankkeessa tutkittiin suomalaisen media-alan mahdollisuuksia laajentua sisältöliiketoiminnan ulkopuolelle. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia laajennusmahdollisuuksia on olemassa, miten kuluttajat näihin suhtautuvat ja mitä näiden ideoiden toteuttaminen vaatii.

7.3.2025

Media-alan strateginen riskienhallinta – miten varautua alan kohtaamiin muutoksiin?

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Raportit Muut

Media-alan toimintaympäristö on kokenut merkittäviä muutoksia teknologisen kehityksen, geopoliittisten jännitteiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä. Tuoreessa tutkimuksessa kehitetty strategisen riskienhallinnan malli auttaa media-alan yrityksiä vastaamaan alan kohtaamiin muutoksiin.

5.3.2025

Väitöskirjablogi: Suoratoistopalvelu tuli ja jäi taloon

Ajankohtaista Uudet sisällöt

Jenni Pohtala tutkii väitöskirjatyössään, miten suoratoisto vaikuttaa sovittamiseen ja videotarinankerrontaan erityisesti sovitetuissa sarjoissa. Työ sisältää haastatteluja suoratoistosarjojen parissa työskennelleiden kanssa sekä tuoteosan, jossa haastattelulöydöksiä testataan käytännössä luomalla uusi suoratoistosarjasovitus.

24.2.2025

Media-alan tutkimussäätiön myöntämät apurahat 11.2.2025

Myönnetyt apurahat Ajankohtaista

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa apurahaa ja tutkimustukea kymmenelle hankkeelle. Yhteensä rahoitusta jaettiin yli 164 000 euroa.