Sherpan tutkimushankkeessa selvitettiin, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa kaupallisen sisällöntuotannon laatuun. Tekoäly voi nopeuttaa ideointia ja rutiinitehtäviä, mutta laadukkaan sisällön tuottaminen vaatii edelleen ihmisen asiantuntemusta.
Finnpanel Oy testasi uutta kuuntelumittausmenetelmää, jossa kuuntelutiedot kerätään mobiilisovelluksella ilman paperista päiväkirjaa tai nettipäiväkirjaa. Testi osoitti, että menetelmä toimii teknisesti hyvin ja tarjoaa tarkempaa tietoa kuuntelusta. Nuorten tavoittaminen aiheutti kuitenkin haasteita.
Media-alan tutkimussäätiö tarjosi Jyväskylän yliopiston Digital Service Design -kurssilla opiskelijoille tehtävänannon miettiä, kuinka yleisöjä voitaisiin sitouttaa media-alan sisältöihin. Kolme parasta ideaa palkittiin.
World Association of News Publishers (WAN-IFRA) on käynnistänyt yhdessä Medialiiton ja Media-alan tutkimussäätiön kanssa vuoden mittaisen valmennus- ja rahoitusohjelman, jonka tavoitteena on vauhdittaa positiivista muutosta suomalaisessa mediassa.
Toimitus 2.0 -hankkeessa selvitettiin, miten generatiivinen tekoäly muuttaa journalistista työtä ja työprosesseja. Tutkimus osoittaa, että generatiivinen tekoäly on vakiinnuttanut asemansa apuvälineenä journalistisessa työssä, mutta samalla se herättää kysymyksiä ammatillisen identiteetin ja eettisyyden näkökulmista.
Media-alan brändilaajennuskartta -hankkeessa tutkittiin suomalaisen media-alan mahdollisuuksia laajentua sisältöliiketoiminnan ulkopuolelle. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia laajennusmahdollisuuksia on olemassa, miten kuluttajat näihin suhtautuvat ja mitä näiden ideoiden toteuttaminen vaatii.
Media-alan toimintaympäristö on kokenut merkittäviä muutoksia teknologisen kehityksen, geopoliittisten jännitteiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä. Tuoreessa tutkimuksessa kehitetty strategisen riskienhallinnan malli auttaa media-alan yrityksiä vastaamaan alan kohtaamiin muutoksiin.
Jenni Pohtala tutkii väitöskirjatyössään, miten suoratoisto vaikuttaa sovittamiseen ja videotarinankerrontaan erityisesti sovitetuissa sarjoissa. Työ sisältää haastatteluja suoratoistosarjojen parissa työskennelleiden kanssa sekä tuoteosan, jossa haastattelulöydöksiä testataan käytännössä luomalla uusi suoratoistosarjasovitus.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa apurahaa ja tutkimustukea kymmenelle hankkeelle. Yhteensä rahoitusta jaettiin yli 164 000 euroa.