Media-alan toimintaympäristö on kokenut merkittäviä muutoksia teknologisen kehityksen, geopoliittisten jännitteiden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten myötä. Tuoreessa tutkimuksessa kehitetty strategisen riskienhallinnan malli auttaa media-alan yrityksiä vastaamaan alan kohtaamiin muutoksiin.
Jenni Pohtala tutkii väitöskirjatyössään, miten suoratoisto vaikuttaa sovittamiseen ja videotarinankerrontaan erityisesti sovitetuissa sarjoissa. Työ sisältää haastatteluja suoratoistosarjojen parissa työskennelleiden kanssa sekä tuoteosan, jossa haastattelulöydöksiä testataan käytännössä luomalla uusi suoratoistosarjasovitus.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa apurahaa ja tutkimustukea kymmenelle hankkeelle. Yhteensä rahoitusta jaettiin yli 164 000 euroa.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa 1 000 euroa opintoapurahaa Joakim Westrén-Dollin journalismin uudistumista tutkivaan maisterintutkielmaan.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa 1 500 euroa matka-apurahaa Lauri Palsalle Nordmedia 2025 -tutkimuskonferenssiin osallistumiselle.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa 15 900 euroa tutkimustukea Sanoma Media Finlandin hankkeelle ”GenAI audiosisällöntuotannossa – ääniuutiset ja audioartikkelit. Miten suomalaiset suhtautuvat tekoälyn avustuksella koneäänellä tehtyihin audiosisältöihin kuten uutisiin ja audioartikkeleihin”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa 1 600 euroa matka-apurahaa Mikko Grönlundille The World Media Economics and Management -konferenssiin osallistumiselle.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa 41 102 euroa tutkimustukea Modia Researchin hankkeelle ”Tekoälyn murros media-alalla: Muutosjohtamisen mallit ja osaamistarpeet”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa 59 800 euroa tutkimustukea dosentti Nando Malmelinin ja työryhmän hankkeelle ”Sisäinen yrittäjyys mediaorganisaatioissa: Tulevaisuuden työvälineitä ja kyvykkyyksiä uudistumiseen ja innovointiin media-alalla”.