Media-alan tutkimussäätiön järjestämä Think Ink -innovaatiokilpailu hakee ideoita sitouttavasta ja vuorovaikutteisesta mediasta. Kilpailun 10. juhlavuotena jaossa on ennätysiso pääpalkinto – 100 000 euroa. Yhteensä jaossa on 200 000 euroa.
Yleisön sitouttaminen mediatuotteisiin on ollut mediatalojen haasteena jo jonkin aikaa. Uutismediat kilpailevat ajankäytöstä myös monien muiden medioiden kanssa aina viihteestä sosiaalisen median kanaviin. Think Ink -kilpailussa haetaankin tänä vuonna ideoita sitouttavaan ja vuorovaikutteiseen mediaan. Idea voi olla pelkkä aihio, konsepti tai pidemmälle viety uusi palvelu. Se voi liittyä uutismediaan, aikakausmediaan, kirja-alaan, painoalaan tai televisioon ja radioon.
Think Ink -kilpailun ensimmäisen vaiheen hakuaika päättyy 26.4.2022. Toiseen vaiheeseen tuomaristo valitsee 8–10 parasta ideaa, joiden jatkokehitystä Media-alan tutkimussäätiö tukee. Voittaja julkistetaan tammikuussa 2023. Palkintojen yhteissumma on 200 000 euroa, ja niiden avulla on tarkoitus toteuttaa ideat. Tuomaristo arvioi kilpailuehdokkaat niiden uutuusarvon, potentiaalisen vaikuttavuuden ja toteutettavuuden perusteella.
Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimii säätiön hallituksen jäsen Elias Erämaja (Graafinen Teollisuus ry ja Medialiitto). Säätiötä edustaa lisäksi säätiön johtaja Noora Alanne. Tuomaristoon kuuluu myös yrittäjä ja sijoittaja Saga Forss, Markus Nieminen (TBWA) sekä Niiles Nousuniemi (Kaleva Media). Kilpailuun voivat osallistua yksittäiset henkilöt, ryhmät, järjestöt ja yritykset Suomessa.
Elias Erämaja (pj), Noora Alanne, Saga Forss, Markus Nieminen, Niiles Nousuniemi
Think Ink -kilpailu järjestettiin viimeksi vuonna 2020, jolloin teemana oli digitaalinen tarinankerronta. Pääpalkinnon voitti lasten ja aikuisten ympäristökasvatussovellus Hiphei Hybridi. Jaetulle toiselle sijalle tulivat ajankohtaisen tieteellisen tiedon julkaisumenetelmä Agile Publishing ja tarinallisen kokemuksen lokaatioperusteisesti tarjoava Polku. Kolmannelle sijalle ylsi Tellustajat, monimediallinen kokonaisuus, joka opettaa lapsille kestävämpiä elämäntapoja.
Lisätiedot:
Noora Alanne
Media-alan tutkimussäätiön johtaja
P. 050 4421507
noora.alanne@mediaalansaatio.fi
#ThinkInk2022
Think Ink -kilpailutehtävä