Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.2.2025 pitämässään kokouksessa 2 500 euroa matka-apurahaa Liisa Ovaskalle ICA-konferenssiin osallistumiselle.
Liisa Ovaska esittelee ICA-konferenssissa Denverissä kesäkuussa 2025 väitöskirjaansa tulevaa artikkelia, jossa hän tarkastelee, miten tuttuja journalistiset yleisödatakäytänteet ovat yleisölle, ja mitä tapahtuu, kun he tulevat niistä tietoisiksi tutkimukseen osallistumisen myötä.
Journalismin tutkimuksessa on käyty paljon keskustelua läpinäkyvyydestä, sen mahdollisuuksista ja haasteista niin toimitustyölle kuin toimittajien ja yleisön suhteelle. Dataistuneen journalismin kohdalla läpinäkyvyys koskee myös sitä, ymmärtääkö yleisö oman roolinsa nykyisessä mediaympäristössä, jossa heidän lukutottumuksiaan seurataan toimituksissa tarkkaavaisesti ja tämän perusteella heistä ja heidän mielenkiinnonkohteistaan tehdään päätelmiä, jotka vaikuttavat journalistiin sisältöihin. Ja mitä tapahtuu, kun he tulevat tästä tietoiseksi?
Vaikka journalismin dataistuminen on toimittajille ja tutkijoille arkipäiväistynyt asia, yleisön näkökulmaa aiheeseen on tutkittu vielä vain vähän.
Konferenssissa Ovaska esittelee Media-alan tutkimussäätiön rahoittamien yleisöhaastatteluiden alustavia tuloksia. Yleisöosallistujat olivat tietoisia yleisödatan keräämisestä, sen hyödyntämisen tarkkuus uutismedioissa yllätti monet. Kukaan osallistujista ei ollut tietoinen uutisetusivujen personoinnista tai otsikkotestaamisesta. Lisäksi osallistujat, jotka kokivat oppineensa paljon uutta yleisödatakäytännöistä tutkimukseen osallistumisen myötä, raportoivat usein myös vähentäneensä uutistenkulutusta. Sen sijaan ne, jotka eivät kokeneet oppineensa paljoa uutta, eivät myöskään raportoineet sen suuremmista muutoksista.
Tulokset osoittavat, että yleisön tietoisuuden lisääminen uutismedioiden toimintatavoista ei välttämättä aina vankenna yleisön suhdetta journalismiin, vaan voi jopa johtaa siitä irtautumiseen. Tutkimus auttaa ymmärtämään journalismin kuluttajien asenteita ja toimintaa suhteessa dataistuneeseen mediaan, ja näin myös ymmärtämään kompleksisia syitä sen kuluttamiselle tai välttelemiselle.