Media- ja viestintätieteellisen seuran Mevi ry:n selvitys tarjoaa uusia ideoita ja menetelmiä journalistikyselyjen toteuttamiseksi Suomessa. Hankkeen taustalla on tutkijoiden kohtaama haaste tavoittaa riittävästi toimittajia vastaamaan kyselyihin.
Tuore selvitys kartoittaa digitaalisen median hiilipäästöjen lähteitä ja keinoja näiden päästöjen vähentämiseksi. Toimintasuosituksina esitetään menetelmiä, joilla voidaan pienentää alan hiilijalanjälkeä merkittävästi ja mitattavasti.
ReDime-tutkimusprojekti tarkasteli digitaalisen median ympäristöjalanjälkeen liittyviä näkemyksiä, käytänteitä ja puhetapoja digitaalisen mediateollisuuden toimijoiden keskuudessa. Hankkeessa kehitettiin verkkoartikkelin hiilidioksidipäästöjä simuloiva laskuri sekä kuusi skenaariota kohti kestävämpää digitaalista mediaa.
Media-alan tulevaisuusselvitys kuvaa mediaskenaarioiden avulla, miltä median ja mediayritysten mahdolliset tulevaisuudet voivat näyttää vuonna 2035. Selvitys tarjoaa media-alan ammattilaisille ja yrityksille haastavia tulevaisuuden näkökulmia strategiseen ajatteluun, uusien kasvualueiden tunnistamiseen ja osaamisen kehittämiseen.
Ilona M Oy:n laatima “Toimituksen johto – muutoksen moottori vai jarru?”-tutkimusraportti heittää ilmaan kysymyksen siitä, millä eväin päätoimittajat luotsaavat organisaatiotaan kohti alalle tärkeitä innovaatioita. Pohdinta nousee Media-alan tutkimussäätiön rahoittaman ”Media Managers – Leading or Resisting the Change?”-tutkimuksen tuloksista.
Nordic Institute of Business & Societyn toteuttaman Media Revenue 2025 -tutkimushankkeen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten Suomen media-alan ansaintamallien tuloksellisuutta voidaan parantaa kokeellisen tutkimuksen avulla.
Anne Mölsä tutkii Media-alan tutkimussäätiön rahoittamassa väitöskirjassaan kirjailijuuden rakentumista kaunokirjallisuuden kustantamoiden arkisessa työssä. Blogikirjoituksessa Mölsä käy läpi tuntemuksiaan väitöskirjatyöstä ensimmäisen täyspäiväisen tutkimusvuoden varrelta.
Salla Tuomolan väitöskirjan mukaan populistinen vastamedia synnyttää vastakkainasettelua ja voimistaa vihamielisyyttä eri mieltä olevien välillä lataamalla ideologisia ja poliittisia merkityksiä tulkintoihinsa yhteiskunnallisista muutos- ja kriisitiloista.
Bell Rock Advisorsin hanke kartoitti kasvumahdollisuuksia painoalalle. Graafinen Teollisuus ry:n sekä alan yritysten kanssa yhteistyössä toteutettu hanke vastasi vuoden 2020 tutkimusteemaan uudesta liiketoiminnasta.