Media-alan tutkimussäätiön Think Ink -innovaatiokilpailun voittajat on valittu. Pääpalkinnon 100 000 euroa saa journalismin pelillistämisalusta MetaPress, joka tekee journalistisesta sisällöstä monipuolisia pelejä. Toiselle sijalle ylsi Newsfaker, peli valeuutisten tekemisestä, ja kolmannelle sijalle valittiin Fokuspisteet-peli, joka tukee media-alan työntekijöiden keskittymiskykyä.
Kilpailun voittaja MetaPress on tekoälyä hyödyntävä pelillistämisalusta, joka muuntaa journalistisen sisällön peleiksi ja vuorovaikutteisiksi sisällöiksi. Pelien avulla voidaan syventää lukijan kokemusta artikkelin sisällöstä ja tavoittaa perinteisesti hankalasti tavoitettavia lukijaryhmiä.
”Journalismi tarvitsee uusia tapoja tavoittaa lukijoita. MetaPress antaa lukijalle mahdollisuuden astua sisään tarinoihin ja ymmärtää paremmin monimutkaisia aiheita – ja mikä parasta, tämä onnistuu mediataloilta vain minuuteissa”, kertoo MetaPressin Jussi Loukiainen pelistudio Platonic Partnershipilta.
”Kiinnostus uutisten lukemiseen on modernisoituvassa mediaympäristössä jatkuvassa laskussa, ja sosiaalisen median viedessä yhä suuremman osan päivittäisestä ajasta myös uutisten lukemiseen käytettävä aika on vähenemässä. Kilpailun voittaja MetaPress on tässä muutoksessa erinomaisesti ajan tasalla ja kehittänyt virkistävän ratkaisun, jolla uutisista ja niiden taustoista voi tehdä uudelleen kiinnostavia pelillisillä ominaisuuksilla. MetaPressin ratkaisu auttaa tässä uudistumishaluisia mediatoimijoita nopeasti ja helposti”, tuomariston jäsen, kasvuvalmentaja ja sijoittaja Torsti Tenhunen perustelee voittajan valintaa.
Kilpailun toiselle sijalle sijoittui Newsfaker-peli, jolle myönnettiin 30 000 euron palkintosumma. Newsfakerissa pelaaja levittää omia valeuutisiaan ja yrittää syrjäyttää perinteistä mediaa edustavat kilpailijat. Pelin tavoitteena on havainnollistaa valeuutisten uhkaa ja vahvistaa pelaajien medialukutaitoa.
Kolmanneksi palkittu Fokuspisteet-peli tarttuu keskittymiskyvyn rapautumisen haasteeseen ja tarjoaa media-alan työntekijöille keinoja vaikuttaa omaan aivokemiaansa keskittymisen, motivaation ja luovuuden tukemiseksi. Pelin tavoitteena on innostaa ja sitouttaa käyttäjiä hyödyntämään työkaluja, jotka parantavat aivojen suorituskykyä. Idealle myönnettiin 10 000 euron palkinto. Voittajien saamat palkintosummat on tarkoitettu ideoiden jatkokehittämiseen.
Tuomariston jäsen ja Media-alan tutkimussäätiön johtaja Noora Alanne sanoo vaikuttuneensa finalistien monipuolisista ideoista ja korostaa niiden osoittaneen pelillistämisen potentiaalin mediatoimialalla: ”Kilpailun finalistien tasokkaista ideoista käy hyvin ilmi, kuinka moninaisia innovointi- ja kehitysmahdollisuuksia pelillisyys ja pelillistäminen voivat media-alalle tarjota.”
Think Ink on Media-alan tutkimussäätiön joka toinen vuosi järjestämä avoin innovaatiokilpailu, johon voivat osallistua yksityishenkilöt, ryhmät, järjestöt ja yritykset Suomessa. Kilpailu järjestettiin nyt seitsemättä kertaa. Vuoden 2024 teemalla ”Gaming in Media” haastettiin eri tahot kehittämään pelimäisiä ratkaisuja mediatoimialalle.
Tutustu tarkemmin Think Ink 2024 kilpailutehtävään sekä finalistien ideoihin.