Media-alalla on kehitteillä uusi turvallinen kirjautumisratkaisu kaikille suomalaisille median kuluttajille. Ratkaisua on suunniteltu alan yhteisessä mediatili-hankkeessa.
Mediatili on koko mediatoimialan ensimmäinen yhteinen hanke. Sitä vetää Media Metrics Finland, jonka omistajia ovat Sanoma Media Finland, Alma Media, MTV ja Yle.
Mediatilin avulla käyttäjät voivat liikkua kirjautuneena saumattomasti eri medioiden välillä ja rekisteröityä uusien medioiden käyttäjiksi samalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
Mediatili on tietoturvallinen kotimainen rekisteröitymis- ja kirjautumispalvelu. Tehdyn tutkimuksen perusteella kuluttajat kokevat toimialan yhteisen standardiin perustuvan ratkaisun luotettavampana kuin yksittäisten medioiden omat palvelut.
Mediatili antaa mediataloille mahdollisuuden kasvattaa kirjautuneiden käyttäjien määrää. Erityisesti perustamisvaiheessa tehtävä rekisteritietojen yhdistely tarjoaa tähän hyvän pohjan. Kirjautuneita käyttäjiä koskevat tiedot lisäävät liiketoimintamahdollisuuksia mediamainonnassa, palvelukokemuksen kehittämisen alueella sekä tilaajamarkkinoinnissa.
Mediatili on varautumista myös kiristyvään tietosuojalainsäädäntöön sekä selainvalmistajien toimenpiteisiin evästeiden keräämisen ja säilömisen hankaloittamiseksi. Valmisteilla oleva ePrivacy-lainsäädäntö voi merkittävästi vaikuttaa evästeiden käytön mahdollisuuksiin tulevaisuudessa.
Mediatili on myös toimiva vaihtoehto kansainvälisille kirjautumisratkaisuille, ja se lisää kotimaisen median painoarvoa sekä liiketoiminnallisesti että imagollisesti.
Lue mediatili-hankkeen raportti (pdf).
Media-alan tutkimussäätiö myönsi hankkeelle rahoitusta tammikuussa 2019.