Ajankohtaista

8.8.2023

Veera Vehkasalo Reuters-raportista: Vaikeistakin asioista on kerrottava – mutta miten ja kenelle?

Ajankohtaista

Reuters-instituutin Digital News Report 2023 -tutkimuksen mukaan viidennes suomalaisista välttelee uutisia vähintään toisinaan. Keskimääräistä yleisempää uutisten välttely on naisten, nuorten ja vähätuloisten keskuudessa. Vältellyimmäksi uutisaiheeksi puolestaan nousi Ukrainan sota. Aikakauslehti Iso Numeron päätoimittaja Veera Vehkasalo pohtii kirjoituksessaan, minkälaisia haasteita negatiivisten uutisten välttely aiheuttaa tiedonvälitykselle.

30.6.2023

Vuoden 2023 teemahaut julkaistu

Ajankohtaista

Media-alan tutkimussäätiön vuosittain järjestämät isommat teemahaut, tutkimusteema ja erityisteemat, ovat nyt auki. Tutkimusteeman fokus on tekoälyn mahdollisuuksissa ja hyödyntämisessä media-alalla. Erityisteemoissa puolestaan keskitytään media-alan tulevaisuuteen ja haetaan ratkaisuja siihen, kuinka digitaalinen media voi pienentää hiilijalanjälkeään.

16.6.2023

Media-alan tutkimussäätiön myöntämät apurahat 6.6.2023

Käynnistyvät hankkeet Ajankohtaista

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 6.6.2023 pitämässään kokouksessa kymmenen apurahaa ja tutkimustukea. Rahoitusta jaettiin yhteensä yli 140 000 euroa.

14.6.2023

Suomalaisilla on edelleen vankka luottamus uutisiin – uutisten välttely on kuitenkin lisääntynyt

Ajankohtaista Reuters Digital News

Suomessa uutisiin luottavien osuus on kasvanut yhtäjaksoisesti jo kolme vuotta ja noussut jälleen uuteen ennätykseen. Itse seuraamiinsa uutisiin luottaa Suomessa 76 prosenttia aikuisesta väestöstä. Osuus nousi viime vuodesta prosenttiyksikön. Tiedot käyvät ilmi Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2023 -kyselytutkimuksesta.

11.5.2023

Media-alan tutkimussäätiön myöntämät apurahat 27.4.2023

Käynnistyvät hankkeet Ajankohtaista

Media-alan tutkimussäätiö myönsi 27.4.2023 pitämässään kokouksessa viisi apurahaa ja tutkimustukea. Rahoitusta jaettiin yhteensä yli 60 000 euroa.

3.5.2023

Uusi opas viitoittaa tietä median tulevaisuuteen: Miten asiakaskokemus ja data kietoutuvat toisiinsa?

Tutkimushankkeet Valmistuvat hankkeet Ajankohtaista Tutkimukset Asiakas- ja käyttäjäymmärrys

Asiakaskokemuksen optimoinnin opas auttaa media-alaa hyödyntämään dataa paremman asiakaskokemuksen rakentamiseksi. Kilpailu huomiosta media-alalla kiihtyy jatkuvasti ja seuraavaksi alaa haastavat tekoälyn tarjoamat uudet mahdollisuudet. Jotta kotimainen media-ala voisi siirtyä hyödyntämään näitä uusia mahdollisuuksia kestävällä tavalla, edellyttää se niiltä hyvää datakyvykkyyttä, eli osaamista toiminnallistaa dataa läpi koko organisaation paremman asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi.

3.5.2023

Uudet mediakonseptit ja niiden ansaintamallit käyttöön

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Tutkimukset Muut

Nordic Institute of Business & Societyn toteuttaman Media Revenue 2025 -tutkimushankkeen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten Suomen media-alan ansaintamallien tuloksellisuutta voidaan parantaa kokeellisen tutkimuksen avulla.

3.5.2023

Podcasteilla ansaitsemisen ongelmat mediatalon näkökulmasta

Tutkimushankkeet Ajankohtaista Valmistuvat hankkeet Tutkimukset Uudet sisällöt

Podcastit ovat yleistyneet kovasti viime vuosina, mutta monelle taholle niillä ansaitseminen on silti ongelmallista. Selvittääkseen podcastien ansaintamalleja Suomen Podcastmedia toteutti vuonna 2022 tutkimuksen, jossa haastateltiin noin 30 podcast-ammattilaista sekä podcasteja hyödyntävää mainostajaa.

2.5.2023

Stipendejä valmistuville ammattikouluopiskelijoille

Ajankohtaista

Media-alan tutkimussäätiö jakaa 250 euron stipendejä ansioituneille ammattikouluopiskelijoille opettajien ehdotusten perusteella.