Kuluttajien mediavalintoja ohjaavat monet tekijät, eikä päätöksenteko ole niin harkittua kuin voisi luulla. Hanna Willman-Iivarinen mallintaa väitöskirjassaan kuluttajien mediavalintoihin vaikuttavia tekijöitä.
Reutersin Uutismedia verkossa 2020 -tutkimuksen mukaan Suomessa yleisin tapa hakea uutisia on hakea ne suoraan uutismedian omilta verkkosivuilta tai sovelluksista. Myös uutissivustot ovat nuorien keskuudessa suosittuja.
#nuoretmyös-hankkeessa Demin toimitus ja nuoret kehittivät tulevaisuuden toimintamalleja media-alalle. Tavoitteena oli selvittää, miten saadaan Z-sukupolven ääni kuuluviin ja tehdään samalla journalismista relevanttia nuorten kohderyhmälle. Yhteistyökumppaneita olivat Jyväskylän yliopisto ja Erätauko-säätiö.
Camilla Suortin pro gradu -tutkielma ”Viestintäteknologian hallinta työn ja muun elämän rajankäynnissä media-alalla” tutkii teknologian käyttöä media-alan ammattilaisilla. Jyväskylän yliopistossa tehdyssä tutkielmassa selvisi, että työn ja muun elämän rajankäyntiä tehtiin viestintäteknologioiden hallitsemisella.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.11.2020 pitämässään kokouksessa yhdeksän apurahaa.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.11.2020 Aalto-yliopistolle 65 000 euroa tutkimustukea erityisteemahankkeelle ”Vastuullisen median kilpailuetu digitalisoituvassa toimintaympäristössä”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.11.2020 Nordic Institute of Business & Society NIBSille 86 304 euroa tutkimustukea erityisteemahankkeelle ”VAKA 2021: Vastuullinen ja kannattava media-ala 2021 -hanke”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.11.2020 Bell Rock Advisors Oy:lle 73 920-98 980 euroa tutkimus- ja kehitystukea teemahankkeelle ”Painoalan yrityksen kasvumahdollisuudet ja valitun aihion prototyyppi”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 11.11.2020 Åbo Akademille 64 468 euroa tutkimustukea teemahankkeelle ”HIPPO – hybridi oppimispolku”.