Media-alan tutkimussäätiö myönsi 27.4.2023 pitämässään kokouksessa Jenni Pohtalalle 25 565,04 euroa jatko-opintorahaa aiheelle ”Käytännönläheinen väitöskirjatyö suoratoiston vaikutuksista sovittamiseen ja sovitettujen sarjojen videotarinankerrontaan”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 27.4.2023 pitämässään kokouksessa Tuija Aallolle 8900 euroa jatko-opintoapurahaa tutkimukselle ”Alustaistuminen muuttaa mediamaisemaa. Vaikuttajien ja vaikuttajatoimistojen rooli Suomen mediakentässä ja mediatoimijoiden tulevaisuuskuvitelmat alustojen aikakaudella”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 27.4.2023 pitämässään kokouksessa 22 049 euroa tutkimustukea PING Helsingin hankkeelle ”Somevaikuttajat mediamaisemaa muokkaamassa”.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 27.4.2023 pitämässään kokouksessa Marja Heinoselle 2 250 euroa matka-apurahaa ”Towards A Digital Culture – Organisational Change in A Regional Newspaper”-tutkimuspaperin esittelyyn WMEMC-konferenssissa.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 27.4.2023 Sari Virralle 1950 euroa matka-apurahaa tutkimuksen ”The Value Added of Media Clusters? A Case Study of the Mediapolis Cluster in Finland” esittämiseen ja tutkijayhteistyöhön European Media Management (emma2023) konferenssissa Navarran yliopistossa, Espanjassa.
Asiakaskokemuksen optimoinnin opas auttaa media-alaa hyödyntämään dataa paremman asiakaskokemuksen rakentamiseksi. Kilpailu huomiosta media-alalla kiihtyy jatkuvasti ja seuraavaksi alaa haastavat tekoälyn tarjoamat uudet mahdollisuudet. Jotta kotimainen media-ala voisi siirtyä hyödyntämään näitä uusia mahdollisuuksia kestävällä tavalla, edellyttää se niiltä hyvää datakyvykkyyttä, eli osaamista toiminnallistaa dataa läpi koko organisaation paremman asiakaskokemuksen aikaansaamiseksi.
Nordic Institute of Business & Societyn toteuttaman Media Revenue 2025 -tutkimushankkeen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, miten Suomen media-alan ansaintamallien tuloksellisuutta voidaan parantaa kokeellisen tutkimuksen avulla.
Podcastit ovat yleistyneet kovasti viime vuosina, mutta monelle taholle niillä ansaitseminen on silti ongelmallista. Selvittääkseen podcastien ansaintamalleja Suomen Podcastmedia toteutti vuonna 2022 tutkimuksen, jossa haastateltiin noin 30 podcast-ammattilaista sekä podcasteja hyödyntävää mainostajaa.
Media-alan tutkimussäätiö jakaa 250 euron stipendejä ansioituneille ammattikouluopiskelijoille opettajien ehdotusten perusteella.