Maisa Mikkola tutki kandidaatintutkielmassaan lapsille suunnattua kriisiuutisointia, sen journalistisia perusteita ja siihen liittyviä mediaeettisiä kysymyksiä. Mikkola palkittiin opinnäytetyöstään Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
PING Helsingin kyselytutkimus selvitti suomalaisten sosiaalisen median käyttötottumuksia ja suhtautumista somevaikuttajiin. Facebook, YouTube sekä Instagram osoittautuivat suosituimmiksi palveluiksi suomalaisten sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa. TikTokin käyttäjämäärä puolestaan on kasvanut huomattavasti.
Nordic Institute of Business and Societyn toteuttaman Kuluttajalähtöiset jakeluratkaisut 2023 -hankkeen päätavoitteena oli tutkia, missä määrin kuluttajat Suomessa pitävät erilaisia fyysisten mediatuotteiden jakeluratkaisuja hyväksyttävinä tai toivottavina. Hanke keskittyi erityisesti tuottamaan uutta tietoa siitä, miten painettujen mediatuotteiden jakelu tulisi nykyisten ja kehitteillä olevien ratkaisuiden avulla järjestää nyt ja tulevaisuudessa.
Oskari Valtonen tutki pro gradu -työssään lisätyn todellisuuden (AR, augmented reality) käyttötapoja suomalaisessa journalismissa. Valtonen osallistui Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailuun.
Cultura-säätiö selvitti yhdessä Innolink Research Oy:n kanssa suomalaisen mediakentän näkemyksiä sekä median käyttäjien että median tekijöiden monimuotoisuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa toimittajien ja toimitusten valmiudesta vastata moninaistuvan väestön mediatarpeisiin.
Reuters-instituutin kansainvälisen Digital News Report 2023 -tutkimusraportin mukaan 30 prosenttia ihmisistä pitää talousuutisia vaikeasti ymmärrettävinä. Matalasti koulutetut, matalapalkkaiset, naiset ja he, joihin elinkustannusten nousu erityisesti vaikuttaa, kokevat talousuutiset muita kyselyn vastaajia vaikeammiksi ymmärtää ja soveltaa arjessaan. Kauppalehden vastaava päätoimittaja Riina Nevalainen käsittelee kirjoituksessaan talousjournalismin merkitystä ja kasvanutta kysyntää.
Sonja Kettunen tutki päiväkirjamuotoisella opinnäytetyöllään henkilöbrändin tunnettavuuden kasvattamista Instagramissa. Opinnäytetyö käsittelee vaikuttajan työtä ja koostaa yhteen toimenpiteitä, joilla sosiaalisen median näkyvyyttä voidaan tehostaa. Kettunen palkittiin opinnäytetyöstään Media-alan tutkimussäätiön stipendikilpailussa.
Medialiitto ja Media-alan tutkimussäätiö järjestivät Uutta kasvua -webinaarin torstaina 26.10. klo 14–15.30. Webinaarissa tutustuttiin jakelun tulevaisuutta käsitteleviin hankkeisiin sekä päätoimittajien innovaatiojohtamista tarkastelevaan tutkimukseen.
Media-alan tutkimussäätiö myönsi 21.9.2023 pitämässään kokouksessa apurahaa ja tutkimustukea peräti neljälletoista hankkeelle. Yhteensä rahoitusta jaettiin yli 490 000 euroa.